BMW M: Aj M3 bude jedného dňa elektrická

Ako trh prijal váš najmladší model M2?

Dá sa povedať, že vynikajúco. Nie len novinári, ktorí boli z tohto auta v eufórii, ale aj zákazníci. Takže aj tento rok budeme zvyšovať objem výroby, ktorý sme zvýšili už minulý rok. Takže M2 sa skutočne výborne darí.

Ponúkate v M2 manuálnu aj automatickú prevodovku, ktorá je populárnejšia?

Automat vedie, no máme trhy ako napríklad USA, kde sa predáva asi 40 percent áut s manuálom. Celosvetový podiel je 27 percent manuálov.

Zvažujete do budúcnosti nejakú špeciálnu výkonnejšiu verziu M2?

Našou súčasnou prioritou je pokryť dopyt. Preto nie je potrebné s týmto modelom čokoľvek robiť.

BMW má ešte stále v ponuke modelové rady bez čistokrvného M modelu. Myslíte si, že je ešte nejaký potenciál na rozšírenie?

Z pohľadu čistokrvného M, nie je možné obsadiť všetky modelové rady BMW. Z pohľadu M sú kľúčové dva aspekty: ten model musí mať správny koncept a musí pre neho existovať nejaký trh. A to zužuje výber. Zatiaľ posledným rozšírením tak zostáva M2. Veľký potenciál však vidíme v modeloch M Performance, pretože naši zákazníci chcú autá s typickou M DNA v podobe celkovej športovosti, vyššieho výkonu motora, precíznejšieho podvozku, ale bez výraznejšej straty komfortu. Oni nechcú ostré auto na okruh, ale chcú M DNA v bežnom aute. A tiež trochu sa opticky odlíšiť. A to môžete vidieť na X4 M40i, M760i či M550i, že náš záber je čoraz širší.

Keď spomínate M550, v minulej generácii bol v ponuke aj diesel. Chystá sa aj teraz?

Áno.

Benzínová M550i je výkonom na úrovni odchádzajúcej M5. Kam sa teda posunie nová M5?

Teraz nemôžem povedať nič konkrétnejšie o novej M5, ale už na M550i vidíte schopnosti a možnosti novej odľahčenej platformy, ktorá navyše prináša novú úroveň vyváženia medzi komfortom a dynamikou. Zvyšok teda nechám na vašej predstavivosti...

Dobre, predstavujem si 800 koní v M5. To ma však privádza na otázku, koľko výkonu je stropom na to, aby si vodič ešte dokázal užiť auto bez obáv, či ho zvládne?

Nemôžete ignorovať to, čo sa deje okolo vás. Všade stúpa výkon, to nemôžete poprieť a ísť proti tomu. Pre nás však nie je zaujímavé mať najvyššiu hodnotu výkonu. Pre nás je to o dynamike auta. Keď sa pozriete na preteky, šprint z 0 na 100 km/h sa deje iba raz, na štarte. Potom je dôležité mať dostatok výkonu a nerozhoduje, či máte o 30 koní viac alebo menej. Je to o dynamike, o presnosti a precíznosti, o agilite. O tom je motoršport. Nemusíte mať najviac výkonu na to, aby ste boli najrýchlejší.

Vaši konkurenti ponúkajú aj športové kombi. Zvažujete preto návrat M5 Touring či iné verzie kombi?

História M, keď si odmyslíme superšportové M1, sa začína modelmi M3 a M5. Takže typické M má karosériu sedan. Vychádzame z tejto tradície a tiež z toho, že BMW je vnímané ako sedanová značka. Skúsili sme M5 Touring, ale záujem zákazníkov jednoducho nebol dostatočný. Chýbala tam tradícia. Preto to pre nás nie je cesta.

Mercedes pracuje na výkonných hybridoch. Je to pre vás potenciálny smer do budúcnosti a možno neskôr aj povinné riešenie?

Musím byť opatrný v tom, čo vám poviem. Pretože keď teraz poviem, že raz bude každé auto elektrické vrátane BMW M, tak si každý pomyslí, že sa to stane do 3 až 5 rokov. Ale faktom je, že každé auto bude jedného dňa elektrické, a to aj BMW M. Na ceste k tomuto cieľu sú však rôzne stupne elektrifikácie. Na druhej strane my vychádzame z motoršportu, kde sú základnými hodnotami emócie, pomer výkonu a hmotnosti a tiež celková hmotnosť. Preto sledujeme dostupné technológie a vyberáme si tie, ktoré najlepšie sedia našej myšlienke športového auta M. V súčasnosti nevidíme také riešenie, ktoré by bolo hodné M. Na druhej strane je tu veľká miera zlepšenia, napríklad BMW i má s novou technológiou článkov dvojnásobný dojazd. Takže elektromobilita je čoraz silnejšia. Našou dogmou nie je technológia, ale filozofia. A potom hľadáme technológiu, s ktorou dokážeme naše myšlienky naplniť. Pozrite sa na M3, začali sme so štvorvalcom, potom prišiel šesťvalec, potom V8, všetko atmosférické motory, a teraz máme preplňovaný šesťvalec. No vždy ste si boli na prvý pohľad istí, že je to M3. A tak to aj zostane. M3 bude M3, M5 bude M5, aj keď s odlišnými technológiami.

Oznámili ste návrat do špičkového motoršportu od roku 2018 vo WEC v kategórii LM GTE. Môžete už teraz povedať, s akým autom?

Musíte si počkať, kým tam skutočne budeme. Naše zákaznícke portfólio je však pomerne široké, najnovším prírastkom je M4 pre kategóriu GT4, ktorá dopĺňa M235i a M6 GT3. BMW sú v zákazníckom motoršporte veľmi populárne, mnohé staré M3 ešte stále jazdia. Naša značka si na tom vybudovala imidž športovej značky, a preto do toho budeme aj ďalej investovať, aby sme to udržali.


GALÉRIA - 7 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 05.04.2017 17:29

    rozumne odpovede z ust sefa M divizie

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ