BMW 430i xDrive Coupé: Sladké lži

V BMW sa v posledných rokoch zmenilo veľa. Týka sa to ako označovania modelových radov, tak aj motorov. Rad tri vo verzii kupé už nie je trojka coupé, ale štvorka. A označenie motora 30i už nie je trojliter so šiestimi valcami, ale štvorvalcový dvojliter. Doba sa posunula, nadšenci značky až takí nadšení nie sú, ale ani nová realita nie je až taká strašná. Každý môže posúdiť sám, minimálne po stránke dizajnu je však štvorka veľmi vydarená. Testované auto v atraktívnej oranžovej farbe láka pohľady ľudí naokolo a nepotrebuje ani balík M, stačí zvoliť Sport Line.

Bez obetí to nejde

Alebo keď nechceš kupé, tak si ho nekupuj. Samozrejme že zvoliť si auto s karosériou kupé nevyhnutne prináša istú stratu praktickosti a univerzálnosti, ktorú kompenzuje oveľa unikátnejším vzhľadom aj pocitom výnimočnosti už pri nasadaní. Otváram dvere s bezrámovými oknami, usadám do športového sedadla, podávač mi približuje bezpečnostný pás, nebudem sa poň predsa naťahovať až k stĺpiku. Na predných miestach nebadať žiadne miesta, pri ktorých by bolo treba robiť oproti sedanu/kombi radu 3 nejaké kompromisy. Týka sa to predovšetkým miesta pre pasažierov, ktoré je vpredu na úrovni strednej triedy, teda máliť sa nebude nikomu.

Smerom vzad už musí počítať s istými záležitosťami, ktoré treba v prípade kupé obetovať. Zadní pasažieri nemajú extra ľahké nastupovanie ani žiadny mega priestor na nohy ani na hlavu. Majiteľovi takéhoto auta to však bude asi jedno dvojici odvezie v pohode aj dosť batožiny a so správnym príslušenstvom sa kľudne môžu vydať aj na lyžovačku.

Štyri valce mu stačia

Áno na lyžovačku, táto verzia má totiž pohon všetkých kolies xDrive, ktorý minimalizuje vrtkavosť zadnej nápravy a maximalizuje trakciu. Na výber je samozrejme aj pohon zadných kolies, štvorkolka je však univerzálnejšou voľbou do tohto neuniverzálneho kupé. Ustreľovanie zadnej časti je tu síce potlačené, auto je však stále veľmi agilné, stabilné a vďaka nízkemu ťažisku vynikajúco ovládateľné, hoci treba počítať s vyššou hmotnosťou, začínajúcou na 1 650 kg.

Športový režim vyburcuje motor k plnému výkonu, vodiča dráždi červenými prístrojmiŠportový režim vyburcuje motor k plnému výkonu, vodiča dráždi červenými prístrojmi

Správaním na ceste je tak 430i pravé BMW ako sa patrí a ako ho poznáme, pod číselným označením 30i sa však značka trochu posunula od tradície a teraz znamená, že pod kapotou je dvojlitrový štvorvalec. Ani ten však nenechá majiteľa svojim výkonom zahanbiť: na stovku šprintuje pod 6 sekúnd a dosiahne obligátnych elektronicky obmedzených 250 km/h. Šesťvalec je v akcelerácii o necelú sekundu rýchlejší a samozrejme má iný zvukový prejav. Vytáča sa s gráciou veľkého motora, testovaný štvorvalec naproti tomu znie, že ide dušu vypľuť a tlačí zo seba čo sa dá. Na druhej strane ide o úctyhodný výkon 185 kW, teda 252 koní, ktorý vie efektívne preniesť na cestu a v konečnom dôsledku je 430i napriek menšiemu motoru pomerne rýchle auto.

Pri bežnej jazde je tichý chod motora s poriadnou výkonovou rezervou narúšaný len neustálymi ťukancami od kolies s nízkym profilom, ktoré sa cez tuhšie naladené pruženie prenášajú do kabíny a počuť aj menšie nerovnosti na ceste. Vo finále by som povedal, že sa BMW od svojej filozofie až tak neodkláňa a hoci sa musí prispôsobovať novým normám a zmenšovať motory (ten v teste mal spotrebu 7,8 l/100 km), drží sa kupé radu 4 na svojej úrovni a kto ho vyskúša bude rovnako omámený jeho sladkou chuťou, ktorá zakrýva horkú realitu.


GALÉRIA - 21 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ