BMW 225xe Active Tourer: Z božej vôle

Automobilky ako BMW to majú svojim spôsobom ťažké. Roky si budujú svoj imidž postavený na motoroch, podvozkoch a sloganoch ako „Ultimate driving machine“, a potom príde nejaký teoretik od kalkulačky, podporený bruselským ekoteroristom a vznikne niečo, o čom väčšina fanúšikov značky pochybuje, že si to niekto so zdravým rozumom a srdcom na správnom mieste môže vôbec kúpiť. Z tohto pohľadu sa však deštrukcia začala pred takmer 20 rokmi s modelom X5.

Teraz však zahodím pesimizmus, pretože nepatrím do rodiny Quandtovcov, aby mi rôzne takéto ťahy dávali zmysel (a tiež a predovšetkým tučné dividendy). Nezabúdajte, že podnikanie je činnosť za účelom dosahovania zisku. Beriem to tak, že niekto v Mníchove spočítal, že toto bude fungovať a pri najhoršom príde o prácu. Jeho problém, nie môj.

Rodinne založený

Ale už konečne k autu. Active Tourer sa od konkurencie iných kompaktných MPV odlišuje predovšetkým tým, že má prémiovú cenovku. Ja osobne považujem tento segment zo stránky dizajnu veľmi nešťastný (ale nájdu sa aj tu výnimky). Výsledkom je obvykle taká bezpohlavná kôpka, ktorú identifikujete na základe generickej masky a loga.

Preto sa radšej posadím dnu, kabína je, typicky pre tento segment, potiahnutá do výšky a sedí sa relatívne kolmo. Nie je to nepohodlné, len niektoré drobnosti, ako napríklad ovládač iDrive, mohlo BMW umiestniť vyššie a tak, aby vodičovi pri manipulácii nezavadzala lakťová opierka. Tvarovo zaujímavý je volič jazdných režimov, ku ktorým sa ešte dostanem.

Vzadu je na moje očakávanie od kompaktného MPV trošku tesno, ak sem plánujete inštalovať nejakú masívnu sedačku s podpornou nohou, určite to vyskúšajte najprv v showroome. Z kufra zostalo využiteľných 400 litrov ako základný objem (bežne 468 l), BMW zmestilo akumulátor pod podlahu a vedľa neho ešte zostalo trošku priestoru. Doslova na nasr... je, že sa sem presne o centimeter nezmestí taštička s dobíjacím káblom. Mimochodom, v nej je aj pár bielych rukavičiek, viac by ma však potešil o meter medených vodičov viac.

Kombinatorika

Štartovacím tlačidlom sa to len začína. ActiveHybrid má totiž okrem klasických troch jazdných režimov (Sport/Comfort/Eco Pro) ešte aj tri pre elektromotor: automatiku, elektromobil a „nechám si na inokedy“.

Vo svojej podstate je najlepšie nechať to na mikročipy. Hybrid si sám volí podľa situácie, či bude bzučať, vrčať alebo oboje. Čisto na elektrinu sa dá ísť aj takmer diaľničným tempom, zaujímavejšie je to však v meste. BMW sa s dojazdom veľmi nevytiahlo, po odpojení zo siete ukazovalo zľahka cez 30 km a reálne prešlo tak dve tretiny toho, čo sľubovalo. Áno, bola zima a mrzlo, to je v určitých mesiacoch celkom bežný jav.

Posledný režim odporúčam zapínať len pri dostatočne dobitom akumulátore (minimálne 50 percent). Inak sa totiž BMW vrhne na dobíjanie prostredníctvom spaľovacieho motora a namiesto primeraných 6,5 l/100 km doslova žerie 10 l/100 km. V tejto chvíli ste jednoducho došetrili.

Celkovo je ekonomický prínos tohto pohonu trochu nejednoznačný. Akumulátor totiž zmenšuje palivovú nádrž na 36 litrov, teda mínus 15 litrov, alebo z pohľadu dojazdu takých 200 km. Dobíjanie je pritom nastavené len na domáce podmienky, takže nejaké tri hodinky do plnej kapacity.

Motor + motor = 4 × 4

Pri 225xe použilo BMW každý motor na jednej náprave, vpredu vcelku nenápadný benzínový trojvalec, vzadu ešte nenápadnejší elektromotor. Spolu im to ide veľmi dobre, aj keď z prednej časti cítiť, že 1,5-litrový agregát s výkonom 100 kW má čo robiť. Na pomoc má však svojho elektrického kamaráta, ktorý sa pri stlačení plynu ochotne vloží do akcie a celkom pekne vie podporiť výjazdy zo zákrut.

S ostrejšou jazdou nemá podvozok ActiveToureru najmenší problém. Extra kilogramy veľmi necítiť a keď prižmúrim oko nad trochu mdlým riadením, tak jazdnému prejavu vlastne ani veľmi nie je čo vytknúť. Komfort je už trochu iná pesnička, ale na 18-palcových kolesách je to stále vcelku obstojné.

Autá kombinujúce elektromotor a spaľovací motor budú v ponuke čoraz častejšie. BMW 225xe Active Tourer je dobrým príkladom toho, v čom môže byť takáto kombinácia zaujímavá, a aj toho, aké sú v skutočnom živote jej obmedzenia a nástrahy. Nemôžem sa však zbaviť pocitu, že plug-in hybridmi sa automobilky snažia viac vyhovieť ekologickým normám Únie než potrebám bežných klientov. Čisto z pohľadu bežnej prevádzky tak považujem klasický hybrid bez externého dobíjania alebo čistý elektromobil za zmysluplnejšie riešenie.


GALÉRIA - 18 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ