Ausfahrt #5: Nebuďme autonacisti

Bolo to asi pätnásť rokov dozadu, keď Porsche uviedlo na trh model Cayenne. Odborná verejnosť mala od začiatku zmiešané pocity - je to terénny automobil, vyrobený automobilkou, ktorá sa preslávila výrobou chrobákoidného superšportu. “Nie je to pravé Porsche”, povedal jeden. “A ešte k tomu je škaredé!”, hovoril druhý.

Stačilo mu však nechať trocha času, aby presvedčilo o svojich kvalitách. Cayenne sa narozdiel od PZ SR alebo Donalda Trumpa zbavil imidžu nehanebného monštra a osvedčil sa ako praktické a najmä veľmi schopné auto pre zámožné rodiny, či úchylných individuálov (aj to je cieľová skupina, nesmejte sa). 

Čas nás presvedčil o tom, že keď Porsche preniklo do kategórie SUV, znamenalo to opäť jeden z najlepších produktov v kategórii - čo na tom, že to nie je športiak. A verte mi, že z obrovských ziskov z Cayenne sa financovala nemalá časť vývoja strojov ako Carrera GT a všetky tie veleobľúbené deväťstojedenástky eresá. Cayennu môžeme byť skrátka vďační.

Lenže v Zuffenhausene im to nedalo. Aby vyfakovali ešte širšiu časť verejnosti, predstavili Porsche Cayenne Diesel a podobné názory sme mohli slýchať ešte ďalšieho pol roka. “Porsche a nafta? Veď tá patrí do kamien!”, hovoril jeden. “Do Porsche diesel nepatrí!”, hovoril ďalší. Veru, Porsche vlastne nikdy nevyrábalo nafťáky, že? A čo je potom toto?

Predajné čísla ukázali, že kombinácia názvov Porsche a Diesel ľuďom tiež chutí, a i keď ide len o koncernový motor zdieľaný s Audi, je to logická - a vôbec nie zlá voľba. Ale to nie je všetko. On prišiel aj HYBRID.

A až tu sa začala pravá sranda. Automobiloví neonacisti začali vykrikovať, že pravé Porsche predsa nemôže mať elektromotor, že to by nebolo ono. Že automobilka pre nadšencov, akou Porsche jednoznačne je, nemôže produkovať hybrid. Ale už vôbec sa nepozreli do histórie (pravda, neonacisti to všeobecne neradi) aby zistili, že Ferdinand Porsche s malou pomocou vlastne prvý hybrid vymyslel a skonštruoval. Neveríte? Tu je tá ctená rakvička s názvom Lohner-Porsche:

Ale nemusíme chodiť až do Zuffehausenu pre vhodné prípady. Poslúži nám napríklad taký český autobulvár. “Kabaň končí v Škodovke! Môže za to spackaný facelift Octavie?” alebo “Pick-up od BMW! Bude to ešte pravý Bavorák?” - mohol by som pokračovať ďalej, kam mi až router dosiahne. 

Škodovka skrátka Kabaňa nevykopla, lebo sa vám nepáči Octavia so štyrmi svetlami, ktorú ste navyše videli zatiaľ len z fotiek (pozn. red.: Naživo jej to podľa mňa fakt sluší!). Keby mala svetlá len dve, ľudia by si zasa našli dôvod, za ktorý ju zhodiť - neviem ako vy, ale ja už v mysli vidím záplavy nadpisov v štýle “Nová Octavia je opäť najnudnejšie auto na svete.” Dovolí si niekto oponovať mi? Asi ťažko. Ľuďom sa skrátka nezavďačíš.

A ja mám taký nápad. Čo keby sme sa týchto detských hovadín zbavili? Nech si robí kto chce, čo chce. Hodnotiť vzhľad či zameranie vozidla na značku je z môjho uhlu pohľadu veľmi obmedzujúce. Alebo vy ste sa sťažovali, keď kedysi stodvaciatku nahradil Favorit? Skúste akceptovať produkty automobiliek tak, ako sa prejavujú, akú vnesú do danej kategórie filozofiu. Kodiaq bude skrátka snom českého motoristu a nová Octavia tei svetlá nemá na parádu, viete, oni opäť o niečo lepšie osvetľujú vozovku. Cayenne Diesel je dobré rodinné auto od Porsche a BMW pickup je presne to, na čo konvertujú v USA bezmocné trojky a päťky, pretože sa to istej skupine ľudí skrátka páči.

Na záver, spomeňte si na Lamborghini Urus. Nepáči sa vám idea SUV od Lamborghini? Nuda. Veď kedysi vyrobili LM002, ktoré skrátka musíte milovať, ak máte aspoň kúsok funkčného srdca...


GALÉRIA - 6 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ