Audi SQ7: Fast & Furious ∞

Ako raz povedal jeden môj kamarát – nafta patrí do kachlí (ak si ich ešte niekto pamätá). Isté však je, že s naftovými motormi to je v súčasnosti dosť na vážkach. A isté aj je, že v niektorých oblastiach jasne dominujú nad benzínovými (a nemyslím tým úžitkové a nákladné vozidlá). Niektoré oblasti však pre naftové motory boli donedávna skôr tabu, ale zakázané ovocie vždy akosi viac chutí. Najmä v prípadoch, ak išlo o triedu superšportov alebo špeciálnych modelov športových divízií automobiliek. Príkladom je Mercedes-Benz C30 CDI AMG. Jediný naftový AMG, a zrejme aj posledný. V tom čase však išlo o jeden z najsilnejších naftových motorov na trhu. Audi je však automobilka, ktorá to s naftovými motormi myslí naozaj vážne. Donedávna po pretekárskych okruhoch brázdili vytrvalostné špeciály. Svojho času sa dokonca hovorilo aj o verzii R8 V12 TDI. Zatiaľ (alebo našťastie) naftové kúsky veľmi netlačí do sféry RS, ale S už áno. Všetko začala v predchádzajúcej generácii radu Q5 verzia SQ5 TDI. Súčasnosť ale prináša model, ktorý nemá absolútne žiadnu konkurenciu. Ponúka nielen živosť hodnú filmovej úlohy, ale kombinuje je aj s pohodlím. Volá sa Audi SQ7.

Atribút č.1

Mozgom zážitkov je motor spaľujúci pod vysokým tlakom naftu. Osemvalec je preplňovaný primárne dvoma klasickými turbodúchadlami. Nepracujú však súčasne. V nízkych otáčkach vzduch tlačí len jedno. Dokonca je odpojený aj jeden sací ventil v každom valci. Až okolo otáčok 3 000 min-1 sa otvorí aj druhý ventil a prácu začne aj druhé turbodúchadlo – obe tlačia naraz tlak až 2,4 baru. Ale to nie je všetko. Audi v tomto motore testuje aj elektroinštaláciu s napätím 48 V. Dôvodom je použitie samostatného dúchadla poháňaného elektromotorom (dúchadlo roztočí za 250 milisekúnd na otáčky 70 000 min-1). Pracuje len v špičkách a pri potrebe prudkej akcelerácie aby sa zamedzilo tzv. turbodiere. Uf. Trošku dosť zložitá technika, avšak realita je veľmi usmievavá, ba až povzbudivá. Motor má vyvážaný a kultivovaný chod. Ak vodič práve netrpí kŕčmi v pravom členku. Osem piestov sa vie totiž veľmi rýchlo prebudiť k životu. Do spomínaných otáčok 3 000 min-1 ťahá ako zmyslov zbavený. Predbiehanie aj viacerých áut naraz je otázkou odhodlania vodiča. Lenže táto hranica často býva pre mnohé iné hraničná v tom, že za ňou už nie je nič. Len hluché pásmo kvíliaceho motora snažiaceho sa o niečo. Jednoducho motor vrčí a citeľne neťahá. Lenže to nie je prípad aktuálneho V8 TDI. Za touto hranicou sa motor ešte viac nabudí, prílev všetkých omamných hormónov zaplavuje mozog. Neskutočný potenciál až do červenej číslice 5. Famózne! Tá živelnosť je dych berúca. Keď sa ručička dotkne päťky, v tomto momente prevodovka preradí a zábava pokračuje.

Atribút č.2

Na čo je neskutočne potentný motor, keby mu nestíhal podvozok. V prípade SQ7 obzvlášť lebo ide o kusisko auta s hmotnosťou presahujúcou 2,3 tony! Donútiť takého drobčeka k zmene smeru môže byť (za normálnych okolností) vcelku problém. Jasné voľba (alebo minimálna) sa volá Allradlenkung (príplatok 1 294 €), čiže riadenie všetkých kolies. Natočenie pomáha nielen pri manévrovaní v stiesnených podmienkach ale práve v zákrutách pri svižnejšej jazde. Potom sa vodič skôr spotí z vlastnej odvahy, inak je to len otázka kvality pneumatík. V extrémnych stavoch sa predsa len SQ7 hrnie po nose von. Ale kto by sa len už naháňal po kopcoch s takouto obludou? Ale keď už, ide to ešte lepšie, len to stojí 6 692 €. Volá sa to Fahrwerkspaket advanced obsahujúci nielen natáčanie zadných kolies, ale aj elektromechanický stabilizačný systém (pomáha s náklonmi v zákrutách) a hlavne zadný športový diferenciál (aktívne prenáša v zákrute energiu motora na vonkajšie koleso). Prípadne, pre ozajstných masochistických šialencov, ešte odporúčam keramické brzdy za 9 559 €, ale aj bežné oceľové v podstate stačia.

Atribút č.3

Dokonca ani so zvukom nie je tragédia. Je síce jemne klamaný, ale nie tak drsne ako mnohá konkurencia. Reproduktory sú totižto umiestnené v poslednom tlmiči výfukov. Pri aktivovaní dynamického režimu vydávajú príjemný „bublavý“ zvuk, čo je vždy lepšie ako nezmyselná syntetika derúca sa priamo do interiéru.

Atribút č.4

Občas to aj na mňa príde, že sa mi nič nechce. Dokonca ani za volantom tohto unikátu. Len som sa tak lenivo premiestňoval. Vtedy som si uvedomil, že aj keď sedím v aute, ktoré urobí stovku pod päť sekúnd, cítim sa uvoľnene. Je to celkom nečakaná podoba „športového“ SUV. Všetko mám pekne po ruke, hrám sa s dotykovou plôškou (dlaň mám opretú o volič prevodovky) a užívam si jazdu. Elektronických pomocníkov je dosť.

Audi SQ7 je ozajstný zjav. Vyzerá síce nenásilne, ale vie naštvať mnohých hot krpcov. Druhou stranou mince je fakt, že si treba pripraviť 100-tisíc a viac €. Ale ako sa hovorí, každý špás niečo stojí. 


GALÉRIA - 48 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ