Audi S5 APR: Pornooooo

Nie je na to potrebná žiadna dávka modrej alebo inej pilulky, aj keď vyznávači tuningu sú v mnohých očiach „normálnych“ čudáci. Za cenu tuningových dielcov sa dá totiž neraz kúpiť nové auto. Ale čo keď jednoducho musíš! Správnu dávku tvorivosti nedodáva nič modré, ale chuť či skôr neraz závislosť nevlastniť niečo, čo majú ostatní. Chuť odlíšiť sa a prispôsobiť si auto na svoj obraz pochopili už mnohé automobilky. Ale aj tak, kvalitný tuning (žiadny optický vrcholne nevkusný tuzing) je jasne chlapská vec. Veď aký je rozdiel medzi chlapcom a chlapom. Žiadny, iba v cene a veľkosti hračiek, v tomto prípade áut.

Po druhé, výkonu predsa nikdy nie je dosť. Majiteľ bielej Audi S5 (generácia B8) má svoje auto veľmi rád. Používa ho ako auto každodennej potreby, veď už má „navrkaných“ viac ako 176 tisíc km. V sériovom stave ponúka vidlicový osemvalec s objemom 4,2 litra maximálny výkon 260 kW, čo nie je málo, ale ani extrémne veľa. Spriahnutý je so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, samozrejmosťou je pohon všetkých kolies quattro. A potom to prišlo...

APR a Armytrix

Atmosférický osemvalec ponúka slušný potenciál. Veď vo verzii RS ponúkal až 331 vysokootáčkových kilowattov. Majiteľ sa ale vybral inou cestou – preplňovaním. Našťastie, išiel cestou, ktorú by si mnohí isto v prvom momente nevybrali. Žiadne turbodúchadlo alebo turbodúchadlá, ale mechanický kompresor typu Eaton od spoločnosti APR umiestnený pekne medzi rady valcov. Má označenie TVS1320 (APR ho už neponúka, len väčší TVS1740) a osemvalec posunul na hranicu 500 koní (386 kW).

Početní autičkári hovoria, že najlepší zvuk zo všetkých koncepcií a množstva piestov má práve vidlicový osemvalec. Preto ho aj majiteľ chcel naplno dopriať okoliu. Zvody ponechal pôvodné, katalyzátory sú však priepustnejšie športové. Za nimi sériové „rúrky“ nahradil „klapkový“ kúsok od spoločnosti Armytrix.

Predohra a orgazmus

Takto "opravená" S5 v sebe skrýva dve tváre. Prvou je normálna jazda s uzatvorenými výfukovými klapkami – ovládajú sa manuálne alebo automaticky s otvorením pri otáčkach 3 500 min-1.

Povedal by som, že zvuk je jemne agresívnejší ako sériový stav. Hlavne vonku. Spoza volantu nie je cítiť nič. Dokonca ani kompresor „nepíska“ (alebo ako by sa dal nazvať ten čudný mechanický zvuk). Všetko je pekne utlmené, žiadne drvenie ušných bubienkov sa nekoná. Najlepšie na tom všetko je, že v podstate pohoda vládne aj s otvorenými klapkami. Ale to je už vonku pohroma. Neskutočne podmanivý rev, strieľanie do výfuku pri podraďovaní. Neskutočná sonáta, rock aj džez dohromady. Mne sa ale najviac páčil charakter motora. Kompresor dodáva správnu energiu prakticky od voľnobehu až do červeného otáčkového poľa plynulo bez turbo kopancov. Pre istú časť „rovinkárov“, preferujúcich riadne tlačenie do sedadla, je práve kvôli plynulému charakteru preplňovanie kompresorom nezaujímavé. Tí, čo sa neboja točiť volantom ho ale budú milovať. Ja tiež. Dávkovanie energie motora som mal vždy pekne pod pravou nohou. Hladká akcelerácia je v zákrutách na nezaplatenie.

Aj keď nejde o bežný spôsob úpravy, majiteľovi auta a zastúpeniu spoločnosti APR pre Slovensko ďakujem. Veľmi som si rozšíril obzory a užil najazdené kilometre. A ak by to niekoho zaujímalo. Kompresor je v aute už viac ako 50 000 bezproblémových kilometrov s priemernou spotrebou okolo 10 - 11 l/100 km.  


GALÉRIA - 30 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 18.03.2017 22:41

    poopravzje svoj nazor, zvuk je fakt hodne podmanivy. Palec hore

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ