Audi A8L 50 TDI quattro: Zedels pokrok

A teraz vážne. Nemôžem sa ubrániť pocitu, že Audi A8 trpelo v posledných rokoch menšou krízou identity. Prvá generácia? Sexy. Druhá generácia? Možno ešte lepšia. No s príchodom tretej sexepíl trocha opadol. Zatiaľ, čo si prvé dve generácie zakladali na športovom duchu značky, tretia stavila na monumentálnosť a reprezentatívnosť. Z Kuriéra sa stal Merkelwagen, nenápadné, no hi-tech skracovadlo extrémnych vzdialeností. 

Jedno sa musí uznať, posledná generácia Audi A8 bola fakt nadčasová. Pravdepodobne len preto prežila na trhu dlhých 9 rokov. Pre predstavu, Audi A8 predchádzajúcej generácie bolo na trhu asi tak dlho, ako máme na Slovensku euro. Alebo tak dlho, ako je s nami táto hitovica: 

Tomu je však teraz koniec. Prichádza úplne nová generácia Audi A8, ktorá je už na prvý pohľad nadimenzovaná tak, aby vydržala ďalších deväť. Tohto dojmu navyše dosiahli konštruktéri z Ingolstadtu spôsobom, ktorý je pre Audi dokonale vlastný. Čiže tu máme: 

► Vyhajpované inteligentné Matrix LED setlomety vpredu
► Ešte väčšiu masku chladiča
► Interiér, na ktorý sa nechytá nič, čo som doteraz videl
► Motor tradične na úplne nesprávnom mieste (pred prednou nápravou)

Začiatočný starter pack teda skutočne nie je stratený. A to som ešte nevedel, čo ma bude čakať ďalej.

Zvonka ma ďalej čakajú veľmi vyrovnané proporcie. Tie však skôr prisudzujem faktu, že testovaná verzia je v prevedení Long. Krátka áosmička môže vyzerať oproti nej o niečo vtipnejšie. Čo si budeme nahovárať, ten výrazný predný previs tu je stále prítomný. A8 narástlo ako do dĺžky, tak do šírky. Ako longovica má na dĺžku dokonca až 5,3 metra. Hej, to je menej, ako má priemerné parkovacie miesto. Precíznemu parkovaciemu grifu určite nepomáha ani dvojmetrová šírka auta. Ale to je vám predsa jedno, pretože A8L rado zaparkuje samo.

Fun fact: Toto auto by sa vlastne úplne najradšej šoférovalo samo. Pomáha mu v tom sústava kamier a radarov, s pomocou ktorých bude vedieť - najskôr však budúci rok - jazdiť úplne autonómne až do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu. Zatiaľ sú vodičovi dostupné len systémy monitorujúce jazdné pruhy, únavu vodiča či mŕtve uhly. Pravdepodobne v roku 2019 sa však má vyriešiť legislatíva, ktorá upravuje postupy v škodových udalostiach autonómneho vozidla a A8 dostane veľký a podstatný update, ktorý ju konečne umožní využíť naplno.

Kozmická loď

Že nová A8 myslí skutočne o krok vpred, dokazuje už len nasadnutie do jej interiéru. Totiž, je úplne iný ako všetko, čo som doteraz poznal. Po tejto skúsenosti som si však celkom istý, že toto je presne ten smer, ktorým sa dizajn interiérov bude v (možno aj) blízkej budúcnosti uberať.

Prvá vec, ktorá človeka v interiéri áosmičky zaskočí, je takmer úplná absencia tlačidiel. Okrem voliča prevodovky a pár tlačidiel v jeho okolí je na palubnej doske úplne všetko dotykové. Je tu samozrejme digitálny prístrojový panel (áno, ten istý, ktorý poznáme napríklad z A4), dotykový displej ovláda multimédiá, ďalší dotykový displej umiestnený pod ním sa stará o technickejšie záležitosti prevádzky vozidla, napríklad ovláda klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel či jazdné režimy. Dotykové sú dokonca aj ovládače klimatizácie pri jej výduchoch. 

Takže si prestavte, že sedíte na sedadle vodiča, obzeráte sa navôkol a hovoríte si, že toto je buď neuveriteľný pokrok, alebo kravina. (Softvéroví) inžinieri z Audi sa však postarali o to, aby to bola skôr tá prvá možnosť. Poďme pekne od začiatku. Virtuálne tlačidlá sú vždy dostatočne veľké, aby sa s nimi dalo manipulovať aj počas jazdy. Ergonómia je vyriešená celkom príkladne a systém nejaví známky spomalenia, alebo nedostatočného hardvéru. Najväčším esom v rukáve pre Audi je ale haptická odozva na dotyk. V reči smrteľníka: dotykový displej sa po stlačení tlačidla jemne zatrasie a audiosystém vydá klikajúci zvuk. Pretavené do praxe to znamená, že stlačenie virtuálneho tlačidla je rovnako uspokojujúce, ako stlačenie fyzického tlačidla. Yay!

Áááá, tam niekde vzadu v lavici počujem, že by ste chceli vedieť niečo o výbave tohto jazdiaceho monumentu. Tak aby ste vedeli, je tu všetko. Presnejšie povedané, čo tam bude, závisí len na veľkosti vašej peňaženky či vášho apetítu po zbytočnst vzrušujúcich výdobytkoch technického priemyslu. Ako vodič môžete mať na saláme, alebo skôr svoje salámy na vyhrievanom sedadle, ktoré je možné zároveň aj odvetrávať. Okrem toho vám ten rozmokvaný a prechladnutý chrbát vie ešte aj masírovať na niekoľko spôsobov (a niektoré z nich sú celkom hardcore). Radosť z marazmu tu však rozhodne nekončí. Špičkový je aj vyhrievaný multifunkčný volant s nezameniteľným dizajnom a obšitím tak elegantným, že sa hanbím za všetky svoje jazvy. 

Počas tohto wellnessu počúvate svoje obľúbené tracky na audiosystéme Bang & Olufsen a Boh vás ochraňuj, keď takéto audio kŕmite empétrojkami cez Bluetooth. Pri takom výdatnom odhlučnení, aké A8 má, je rozdiel v akustike naozaj počuteľný. Aby toho nebolo málo, môžete si pri klimatizácii vybrať z dvoch dostupných vôní, ktorými chcete podfarbiť prostredie v kabíne. Na svetelné prvky je Audi špecialista, a A8 nie je v tomto smere výnimkou. Ambientné osvetlenie interiéru pozostáva z LED pásikov a osvetlenia plôch, ktorých farby sa dajú meniť nezávisle na sebe. Zbytočné? Asi. Efektné? Určite!

Kancelária

Ďalšie preťahovanie marazmu nás elegantne dostáva na zadné sedadlá. Ako som už niekoľkokrát spomenul, naše testované Audi bolo vyhotovené vo verzii Long. To znamená, že na nohy zadných pasažierov je tu na dĺžku veľa miesta. Mohol by som vám povedať, koľko je to presne centimetrov v ktorej výške, od toho je tu ale veľa iných testov. Namiesto toho vám poviem, že do priestoru pre nohy si dokáže sadnúť jeden priemerný Európan. A verte mi, že ja som viac ako priemerný! (ticho sa smeje a prejde do plaču, pozn. red.)

Okrem obrovskérho priestoru pre nohy pasažierov je tu ale hotová multimediálna základňa. Pre zadných pasažierov sú vyhradené až tri obrazovky: dva robustné tablety, ktoré sú umiestnené na držiakoch na predných sedadlách a jedna ovládacia konzola v stredovom zadnom sedadle, ktorú si môžete predstaviť ako taký ťažší, hranatý kovový smartfón. Tento ovládač viete vybrať zo svojho docku a nastavujete si s ním vlastne všetko, čo potrebujete. To znamená, že nastavovať si viete napríklad identické sedadlá, aké má k dispozícii vodič, či ambientné osvetlenie, parametre zvuku alebo vône interiéru. Najviac cool funkcia je však jedno nenápadné tlačidlo, ktorým na povel vytiahnete a stiahnete roletky. Praktické.

Ozaj, aby som nezabudol. Je tu ešte samozrejme aj batožinový priestor, ktorého objem dosahuje hodnoty 505 litrov. A to je veľa fliaš šampanského, myslím si.

Oblek a tenisky

Je veľká škoda, že má A8L na palube také obrovské množstvo vychytávok, pretože sa v nich pomaly stráca najväčšia výhoda tohto auta: jazdné vlastnosti. Možno to od auta s hmotnosťou vyše 2 tony znie zvláštne, no spôsob, akým sa nové Audi A8 pohybuje po ceste, je veľmi impozantný. A môže za to hneď niekoľko faktorov.

Prvým faktorom je naladenie podvozku. A8L sice navonok pôsobí dravo, na ceste je to však loď. A nerovnosti žehlí takmer dokonale, jazda je plavná presne do takej miery, do akej jej to dobre nastavené vzduchové odpruženie len môže dovoliť. Komfort sa však od auta za vyše 150 000 € dá očakávať. Čo sa od 5,3-metrového kolosu úplne očakávať nedá, to je manévrovateľnosť na úrovni menšieho sedanu strednej triedy. Audi toho dosiahlo prostredníctvom natáčania zadných kolies, ktoré sa do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu natáčajú mierne proti smeru natáčania predných kolies, od 60 km/h potom súbežne s nimi. A8L sa nezdá, ale na ceste je s ňou do istej miery zábava. Všetko je tak trochu... paradoxne, presne na svojom mieste.

K skutočne bezstarostnej jazde potom prispieva aj motor. Označenie 50 TDI za sebou ukrýva trojlitrový turbodiesel s mild-hybridnou, 48-voltovou palubnou sieťou. Dovedna dáva sústava výkon 210 kW (286 koní) a 600 newtonmetrov krútiaceho momentu, čo je v preklade "úplne akurát". Výkonovej rezervy je tu vždy dosť a motor, aj so svojím osemstupňovým Tiptronicom reaguje dostatočne rýchlo a uspokojivo. 

Ozaj, vždy, keď počujem "V6 turbodiesel", z hľadiska kultivovanosti si predstavím niečo takéto:

Dobrá správa je však tá, že nič také sa na palube áosmičky nedeje. Chod motora je jemný a ponúka konzistentný ťah. 

Navyše, až pri Audi A8L 50 TDI som pochopil, že v živote človeka existuje aj lepšia kombinácia, ako kura s ryžou, aj keď sa to môže zdať nemožné. Je to kombinácia 82-litrovej nádrže a priemernej spotreby, ktorá osciluje niekde medzi siedmimi litrami a k ôsmim zatiahne len zriedkavo. Tu tkvie ozajstná pointa bezstarostnej jazdy: až 1000 kilometrov na jednu nádrž. Tlieskam.

Prorok

Priznávam sa, Audi A8 má svoj technokratický šarm, ktorému som tak trocha podľahol. Nemusí byť taká dokonalá a vytriebená, ako je Mercedes-Benz triedy S a ani nepotrebuje preumelkovanosť sedmičkového bavoráku. Spolieha na funkcionalitu a dômyselné ukazovanie svojej techniky na oči. Zároveň však stále zostáva do istej miery nenápadným autom - a to je vlastnosť, na ktorú klientela modelu A8 reaguje, a vždy reagovala.

S novou generáciou však prišli aj mnohé iné benefity. Interiér A8 si sem odbehol nakuknúť z budúcnosti a korunu tomu celému nasadzujú jazdné vlastnosti, ktoré robia aj automobil týchto rozmerov každodenne použiteľným, na niektorých povrchoch až zábavným. A za to si zaslúži uznanie.

 


GALÉRIA - 76 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 24.03.2018 08:27

    vyborny textik, vtipne vkusne fotky. Velka pochvala

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ