Audi A8: Prichádza šéf!

Štvrtá generácia Audi A8 je po stránke dizajnu podstatne menej strhujúca ako technika, ktorú skrýva v útrobách. Čerpá z úchvatnej štúdie Prologue, do sériovej podoby limuzíny sa z nej však prenieslo relatívne málo a v konečnom dôsledku vyzerá novinka ako opatrné dotvorenie prechádzajúcej generácie. Dĺžka oproti nej narástla o 37 mm na 5 172 mm (5 302 pri A8L), šírka sa zmenšila o 4 mm na 1 945 mm, rázvor je väčší o 6 mm, teda 2 998 mm (3 128 mm pri A8L). Ak by to niekoho náhodou zaujímalo, batožinový priestor majú obe verzie 505 litrov.

Kráľovský priestor

Naozaj celkom slušná loď, zväčšenie rozmerov sa prejaví aj v interiéri. V triede prémiových limuzín ide práve o vytvorenie čo najkomfortnejšieho prostredia pre cestujúcich. Vnútorná dĺžka priestoru pre pasažierov narástla o 32 mm, pohodlie na palube však nie je len o väčšom priestore. Pre atmosféru je kabína vybavená ionizátorom vzduchu s dvoma voňavkami (morský a horský vzduch) a iné vychytávky, ako napríklad senzor polohy slnka na optimalizáciu klimatizácie pri slnečnom žiarení dopadajúcom zozadu. Alebo svetlá na čítanie Matrix LED, ktorému môže pasažier presne regulovať jas, veľkosť a smerovanie svetelného kužeľa pomocou diaľkového ovládača.

O ušľachtilých materiáloch sa netreba rozpisovať, A8 ponúkne všetko: chróm, hliník, drevo, koža, to všetko nesmie na palube luxusného automobilu chýbať. Predĺžená verzia ide až tak ďaleko, že vzadu ponúkne nastaviteľné ležadlové sedadlo vrátane opierky na nohy s vyhrievaním a masážnou funkciou, ktorú dostať samozrejme aj v sedadlách. Po prvý krát je aj vzadu k dispozícii priestorové ozvučenie zabezpečené audiom Bang & Olufsen (1 920 W, 23 reproduktorov). Na pohodlné ovládanie všetkých funkcií médií, klimatizácie, sedadiel atď. slúži diaľkový ovládač Rear Seat Remote, čo je vlastne tablet s Full HD OLED displejom s uhlopriečkou 5,7 palca.

V súlade s aktuálnou nie práve šťastnou módou nahradzovania tlačidiel dotykovými displejmi nájdeme v A8 hneď tri obrazovky. Infotainment sa usídlil v dotykovom displeji s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca) s technológiou Black-Panel. Na stredovej konzole je umiestnený druhý dotykový displej s uhlopriečkou 21,8 cm (8,6 palca) na ovládanie klimatizácie a iných komfortných funkcií. Treťou obrazovkou je 12,3-palcový Full HD prístrojový štít Virtual Cocpit.

Nastražené zmysly

Keď s tým všetkým bude vodič baštrngovať počas jazdy a nebude sa venovať ceste, podporí ho arzenál asistenčných systémov. Na dianie okolo auta dohliada rekordných 41 systémov, monitoring okolia v okruhu 360° zaisťuje kombinácia 12 senzorov, 6 kamier, z toho jedna infračervená pre nočné videnie, 4 radary stredného dosahu (75 metrov) v rohoch auta a jeden radar s dosahom 250 m vpredu. Po prvý raz v automobile je použitý laserový skener, ktorý monitoruje situáciu pred autom ešte detailnejšie a na rozdiel od kamier aj v noci. Spolupráca všetkých systémov výrazne prispieva k uľahčeniu šoférovania a zvýšeniu bezpečnosti, ale predovšetkým k autonómnej jazde tretej úrovne, teda bez potreby neustálej kontroly vodičom. Ten môže do 60 km/h v kolóne na displeji sledovať aj televíziu a prenechať riadenie automatike, musí však byť pripravený ho prevziať.

Všetky systémy na palube tvoria komplexný celok, prinášajúci úplne nové funkcie. Napríklad pri aktívnom podvozku Audi AI sa navyše karoséria pri hroziacom náraze zboku zdvihne a tým cielene vedie pôsobiace sily na odolné štruktúry. Okrem toho systém podporuje efektívnu jazdu využitím navigačných dát a upozornení Car-to-X (získavaných z cloudu cez LTE pripojenie Audi Connect), ako aj informácií o dopravných značkách. Audi A8 zrýchľuje alebo spomaľuje bez pričinenia vodiča pri rýchlostných obmedzeniach, v zákrutách, na križovatkách a na kruhových objazdoch a automaticky pri tom zohľadňuje trasu zadanú inteligentným navigačným systémom.

Vždy hybridne, nikdy nie lacno

Na štart v Európe nastupuje nové Audi A8 s dvoma intenzívne vylepšenými turbomotormi V6: naftovým 3.0 TDI s výkonom 210 kW (286 k) a benzínovým 3.0 TFSI s výkonom 250 kW (340 k). V budúcom roku pribudnú dva motory V8: 4.0 TDI dosahuje výkon 320 kW (435 k), 4.0 TFSI má výkon 338 kW (460 k). V roku 2018 bude nasledovať vrcholný motor W12 s výkonom 430 kW (585 k) pre A8 L. Všetky agregáty majú 48 V elektrickú sústavu a systém mild-hybrid.

V oblasti podvozku dáva Audi majiteľovi na výber. Predné a zadné kolesá zavesené na päťprvkových závesoch sú štandardom rovnako ako pohon všetkých kolies Quattro a pneumatické pruženie so štyrmi úrovňami svetlej výšky. Na želanie dodá dynamické riadenie všetkých kolies, športový diferenciál zadnej nápravy pre ešte dynamickejšie jazdné vlastnosti, alebo plne aktívny podvozok Audi AI, ktorý dokáže všetky štyri kolesá jednotlivo zaťažiť a odľahčiť a tým v každej situácii aktívne ovládať pohyby karosérie a meniť charakter pruženia od športovo tuhého po jemne plavné.

Nové Audi A8 a A8 L sa budú vyrábať v závode Neckarsulm a na nemeckom trhu sa začnú predávať koncom roka 2017. Základná cena A8 je 90 600 eur, A8 L štartuje od 94 100 eur. Audi sa s novinkou pochlapilo, ukázalo to najlepšie zo svojej dielne. Nie je toho málo, vo výsledku bude A8 nepochybne silným konkurentom pre zvyšných nemeckých rivalov.


GALÉRIA - 24 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ