Asistenčné systémy: Čakajú nás školenia?

Výrobcovia automobilov predpokladajú, že do dvoch rokov sa na trhu objavia vyspelejšie systémy autonómneho riadenia, ako máme dnes. Výskumy pritom ukazujú, že mnohí vodiči a predajcovia sú už teraz preťažení  množstvom nových technológií vo vozidlách. Gill Pratt, šéf vývojového strediska Toyota Research Institute vidí riešenie problému v školeniach vodičov. Podľa neho sa šoféri musia naučiť, do akej miery sa môžu spoliehať na tieto zariadenia a čo od nich môžu očakávať.

Upozorňujú na riziko kolízie, posilňujú brzdný účinok (mnohí vodiči pri hrozbe havárie stlačia brzdu príliš slabo na to, aby zabránili zrážke), alebo automaticky brzdia. Informujú o náhodnom vybočení z jazdného pruhu alebo korigujú dráhu, prepínajú svetlá z diaľkových na stretávacie, rozoznávajú niektoré dopravné značky. Veľkým prínosom je aktívny tempomat, ktorý nielen udržuje požadovanú rýchlosť, ale znižuje ju, ak sa pred vozidlom objaví pomalšie auto. Dodržiava bezpečný odstup a keď už pred ním nie je prekážka, opätovne zvýši na zvolenú rýchlosť. Tieto zariadenia zjednodušujú šoférovanie a pomáhajú vyhnúť sa nebezpečným situáciám, no treba ich vedieť používať.

Adaptívny tempomat mnoho vodičov nepoužívaAdaptívny tempomat mnoho vodičov nepoužíva Toyota

Ani netušia

Prieskum univerzity v Iowe z roku 2015 ukázal, že 65 percent vodičov nevyužíva aktívny tempomat a ani ani nevie, čo to je. Podľa Prattovho názoru, ak predajcovia a zákazníci vyskúšajú fungovanie bezpečnostných systémov novej generácie pod dohľadom inštruktora a v bezpečných podmienkach, prejaví sa to v častejšom využívaní na cestách. O svoje postrehy sa podelil pre stránku wardsauto.com.

„Kľúčové je, aby šoféri nepreceňovali možnosti bezpečnostných systémov, ale zároveň aby ich využívali v čo najvyššej miere,”  povedal a porovnal súčasnú situáciu s obdobím, keď bolo novinkou  ABS. Šoféri si museli zvyknúť, že už nemajú prerušovane brzdiť na klzkom povrchu, pretože auto to urobí za nich. Na druhej strane niektorí dodnes veria, že keď majú ABS, nikdy nedostanú šmyk.

Gill Pratt, šéf vývojového strediska Toyota Research Institute Gill Pratt, šéf vývojového strediska Toyota Research Institute Toyota

Vďaka dodatočnému vzdelávaniu sa vodiči môžu naučiť rozoznávať systémy zabezpečujúce rôzne stupne podpory. V súvislosti s budúcimi technológiami je nevyhnutné rozlišovanie medzi asistentmi vodiča, ktorí pomáhajú človeku pri riadení vozidla, a systémami automatického riadenia, ktoré nebudú vyžadovať zapojenie človeka.

Nenahraditeľný šofér

Pratt si tiež myslí, že výrobcovia by nemali zneužívať pojem plne autonómne vozidlo. „Znie to efektne, ale môže znamenať čokoľvek. Vlak, ktorý premáva medzi letiskom v San Franciscu a budovou požičovne áut, jazdí bez vodiča. Lenže pohybuje sa po koľajniciach. Nemyslím si, že niekto považuje toto riešenie za technológiu budúcnosti, pretože funguje už teraz.”

Oficiálna definícia autonómneho riadenia uvádza 6 úrovní zautomatizovania automobilu od 0 do 5. Úroveň 5 znamená, že vozidlo sa pohybuje bez účasti vodiča na všetkých druhoch ciest a za každých dopravných a poveternostných podmienok. Čiže na každom mieste, na ktorom by bol človek schopný riadiť vozidlo.

Umelá inteligencia musí dokázať predvídať správanie ostatnýchUmelá inteligencia musí dokázať predvídať správanie ostatných Bosch

Podľa Pratta keď producenti predpovedajú, že už v roku 2020 uvedú na trh autonómne automobily, majú na mysli systémy, ktoré podliehajú rôznym obmedzeniam. „Ani jeden z producentov automobilov sa ani len nepriblížil k systémom na úrovni 5, pretože stroje naďalej nie sú schopné vnímať okolie tak účinne ako človek, ani predvídať reakcie rôznych účastníkov cestnej premávky. Šofér intuitívne vie, že keď sa k ceste blíži matka s dieťaťom, nebude sa pokúšať prejsť cez ňu nebezpečným spôsobom. Na rozdiel od nej sa dvojica školákov na skejtbordoch môže správať nepredvídateľne.”

Konceptov s vozidiel s rôznou úrovňou autonómneho riadenia bude zrejme čoraz viac. Podstatným faktorom na zlepšenie systémov, ktoré využívajú predikciu správania ostatných účastníkov cestnej premávky, však budú dáta, ktoré výrobcovia nazbierajú v reálnej premávke (napr. Tesla to robí už dnes). Mnoho testov už prebieha, Toyota sa do nich zapojí so systémami z vozidla Concept-i, ktoré debutovalo na CES v Las Vegas. Ide o autonómne riadenie založené na umelej inteligencii, ktorá monitoruje podmienky na ceste aj úroveň sústredenia a hladinu únavy človeka za volantom, aby v prípade potreby zvýšila úroveň autonómneho riadenia alebo zapla autopilota.

Toyota Concept-i sa čoskoro dostane do reálneho testovaniaToyota Concept-i sa čoskoro dostane do reálneho testovania Toyota

Vlastná skúsenosť

Z praxe motoristického novinára viem, že v každom aute reagujú asistenčné systémy inak. Ťažko však dosiahneme v tomto nejaký jednotný štandard, pretože každá automobilka má na zásahy do riadenia vlastný pohľad. Na niektoré systémy sa dá spoľahnúť, iné vyvolávajú zbytočnú paniku. Určite preto vítam, keď sa dá akýkoľvek takýto systém regulovať alebo aj úplne vypnúť.

Do budúcnosti však musíme vyriešiť ešte dve podstatné veci: kto bude zodpovedný za zlyhanie systému a kto stanoví limity pre vodičov? Odvrátenou stránkou veci totiž môže byť to, že za volant si sadne človek, ktorý patrí do postele. A bude sa spoliehať na to, že auto ho predsa nejako dovezie do cieľa. Ak sú však asistenčné systémy nastavené len na podporu vodiča a nie na plnú kontrolu, nemusí sa to skončiť dobre.


GALÉRIA - 6 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ