...aby preplňované motory dlho vydržali

Väčšina automobilov je v dnešnej dobe vybavená motorom s preplňovaním pomocou turbodúchadla. Bohužiaľ niektorí vodiči princíp fungovania „turba“ nepoznajú a ostatní na preplňovaný motor, či už vznetový alebo zážihový, nemyslia vôbec.

Turbodúchadlo je poháňané výfukovými plynmi a má za úlohu natlačiť viac vzduchu do spaľovacieho priestoru. Čím vyššie je namáhanie motora, tým vyššia je teplota výfukových plynov a takisto teplota turbodúchadla. Na ochladenie, resp. dochladenie turbodúchadla po rýchlej jazde, je potrebné nechať motor bežať na voľnobeh, a to minimálne 30 sekúnd. Alebo ho dochladzovať pozvoľnejšou jazdou pred zastavením.  

„V období downsizingu sa výrobcovia automobilov navyše nijako zvlášť nechvália tým, že ich „malé“ motory sú na dopingu. Vodiči proste využívajú zo svojich vozidiel toľko, koľko im továreň umožňuje,“ povedal nám Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Česko a Slovensko. Pri bežnej jazde by sa negatívne dôsledky náhleho vypnutia motora prejaviť nemali. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, sa turbodúchadlo viac zahrieva a po následnom zastavení a vypnutí motora, si potrebuje motor, resp. turbodúchadlo, znížiť teplotu pri voľnobežných otáčkach. Pri náhlom vypnutí motora je turbodúchadlo veľmi tepelne namáhané, a kvôli vysokej teplote dochádza takisto k jeho nedostatočnému mazaniu. Problémom trpia najmä lacnejšie a menšie motory. Drahšie v prestížnych značkách neraz majú samostatný okruh na chladenie turbodúchadla aj po vypnutí motora.  

Spozornieť by mali aj vodiči s aktívnym Štart/Stop systémom, ktorým sa samovoľne vypne motor pri zastavení. I keď bola táto technológia vyvinutá, aby šetrila palivo v mestskej prevádzke, môže sa nakoniec ukázať ako príčina nemalých prevádzkových problémov a s tým spojených výdavkov na servis. Systém má väčšina nových automobilov vybavených preplňovanými motormi s turbodúchadlom. „Výrobcovia si myslia, že turbodúchadlá preplňovaných motorov vybavených Štart/Stop systémom netrpia náhlym vypnutím motora, ale naše skúsenosti zo servisov sú trochu iné. Preto je lepšie pri jazde vo zvýšených otáčkach, napr. pri vysokej rýchlosti na diaľnici, tento systém vypnúť,“ dodal Lubomír Kroužílek, technický poradca spoločnosti ProfiAuto.


GALÉRIA - 1 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ