Abarth: Príbeh Fénixa

Hovorí sa, že za každým úspechom treba hľadať veľa práce a odvahy experimentovať, skúšať, nebáť sa. Ono, raz sa výsledok (hádam) dostaví. Avšak, nie vždy to je tak, že človek mieni, no spoločnosť mení. Cesta Abarth-u je naozaj veľmi dlhá. Začala totiž už v roku 1949.

Úvod

Spoločnosť Abarth & C založil v roku 1949 Carlo Abarth (narodil sa v Rakúsku pod menom Karl Albert, časom si ho ale zmenil na taliansky ekvivalent Carlo) ako pozostatok pretekárskeho tímu Cisitalia (po ktorom mu zostalo aj pár pretekárskych áut). Do znaku si dal znak svojho znamenia, škorpióna. Okrem pretekania a produkcie pretekárskych vozidiel Abarth vyrábal aj rôzne pretekárske diely pre značky Fiat, Lancia ale aj Simca.

V roku 1951 sa spoločnosť presťahovala z Bolone do Turína, kde o rok neskôr začala intenzívne budovať spoluprácu s automobilkou Fiat. V 60. rokoch minulého storočia sa intenzívne zúčastňovala pretekoch do vrchu aj okruhových. Úspešná bola hlavne v maloobjemových kategóriách (maximálne) do dvoch litrov objemu motora.

Jadro

               Prvá veľká zmena nastala v roku 1971 keď Abarth prevzala pod svoje krídla automobilka Fiat. Urobila si z neho športovú divíziu zaoberajúcou sa úpravou áut na rôzne preteky (napríklad 124 Abarth Rally, 131 Abarth). Na prelome rokov 1977-78 sa zlúčila s dovtedy konkurenčnou Squadra Corse Lancia pod jedny krídla menom EASA – centrum novovzniknutej divízie bolo v kanceláriách Abarth-u. EASA (Ente per l'Attività Sportiva Automobilistica, Organizácia pre automobilové pretekárske aktivity) dala svetu napríklad Lanciu Rally 037 uletenej skupiny B. V roku 1981 ale spoločnosť ako taká prestala existovať. Vo svojej podstate aj pretekárske meno Abarth. Neskôr sa vyskytlo len na ako „meno“ na športovejších modeloch, Fiat Ritmo Abarth a podobne.

Záver

               Smútok sa nekoná. Ako to tak v mnohých prípadoch býva, Abarth sa veľkolepo vrátil v roku 2007 ako samostatná značka koncernu Fiat. Prvým modelom bol Abarth Grande Punto, neskôr pribudol Abarth 500.

Už z názvov je jasné, že ide o výrazne upravené sériové Fiat-y. Nič to ale nemení na fakte, že autá so škorpiónom v znaku majú neuveriteľnú charizmu a štýl pretavený nielen do vycibreného dizajnu, ale aj v množstve individualizujúcich prvkov. Jednoducho „buďte Abarth“.

A úplný záver

               Abarth naozaj vstal z popola a žije si svojim emočne obdivuhodným životom, aj keď aktuálne postavenom na dvoch modelových radoch – roadster 124 a 595/695, čiže reinkarnovaná obľúbená päťstovka od Fiatu v oboch karosárskych variantoch.

Na prvý pohľad málo (dohromady šesť), avšak aj z mála sa dá vyťažiť veľa. Hlavne ak majú namiesto normálneho výfuku podmanivý Record Monza.  

 

 


GALÉRIA - 24 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ