AAA Auto: Stočené kilometre sú stále problémom

Zákon takéto praktiky nezakazuje len u nás, ale napríklad aj v Nemecku (už 12 rokov!), ktoré je považované za baštu bezpečného nákupu auta z druhej ruky. Pritom podľa štúdie nemeckého autoklubu ADAC je každé tretie jazdené auto predané v Nemecku „stočené“, čím sa jeho hodnota zvýši v priemere o 3 000 eur. ADAC poukazuje tiež na to, že tento proces je pomerne jednoduchý a požaduje od výrobcov lepšie zabezpečenie prístupu do elektronického systému vozidla cez diagnostický konektor.

Na Slovensku platí zákon 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, podľa ktorého novely z roku 2015 nesmú firmy a podnikatelia predávať vozidlá so zmanipulovanými počítadlami. Zákaz sa však netýka súkromných osôb. Niektoré menšie bazáre sa preto zbavujú zodpovednosti tak, že predaj auta len sprostredkujú medzi dvoma súkromnými osobami, čo znamená úplne inú právnu rovinu, pretože do takéhoto vzťahu nemôže zasiahnuť napríklad Slovenská obchodná inšpekcia.

Aké možnosti má zákazník?

Na druhej strane je pre zákazníka i bazár veľmi komplikované preveriť históriu vozidla a pravdivosť poskytnutých údajov. Kontrola originality prakticky len legalizuje počet kilometrov pri vstupe na Slovensko. Viac dôležitých informácii skrývajú databázy výrobcov či prevádzkovateľov technických kontrol. Tieto však nie sú verejné a obvykle sa k informáciám z nich dá dostať len veľmi kľukatou a neformálnou cestou. Vo vozidle je pritom viacero riadiacich jednotiek, ktoré zaznamenávajú stav kilometrov, obvykle sú však utajené a preto ich nie je možné zmanipulovať. Záujemcovi o auto by však takéto informácie výrazne pomohli.

Podľa slov generálnej riaditeľky AAA Auto Karolíny Topolovej by situácii tiež pomohlo vytvorenie celoeurópskeho a verejne prístupného registra. Údajne sa tým zaoberá už aj európsky parlament. Samotné AAA Auto ponúka aj výstupy zo svojej databázy výkupov, po 25 rokoch na trhu ide o milióny vozidiel. Dobrou správou je, že od roku 2018 by si krajiny mohli vymieňať aspoň informácie z technických kontrol.

Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA AutoKarolína Topolová, generálna riaditeľka AAA Auto

Ideálne by bolo, keby si štáty vytvárali komplexné databázy, ako je belgický Car-Pass. Ten už desať rokov zaznamenáva stav km pri každej návšteve servisu. Vybrané organizácie ako autoservisy či STK sú povinné hlásiť tieto čísla zo zákona spolu s VIN a dátumom. Pri predaji auta majiteľ požiada o vystavenie výpisu, ktorý je platný dva mesiace a kupujúci ho musí predložiť pri prepise vozidla.

Belgický Car-Pass je povinný pri predaji jazdeného autaBelgický Car-Pass je povinný pri predaji jazdeného auta

Stočené kilometre znamenajú pre nového majiteľa viacero hrozieb, okrem technického stavu a prípadných porúch môže mať problém aj s ďalším predajom auta. Ak by sa ho totiž rozhodol ponúknuť do AAA Auto (a zrejme akéhokoľvek väčšieho bazáru), mohol by byť odmietnutý. AAA Auto uvádza až 65 percent zamietnutých výkupov z tohto dôvodu. Riaditeľ pre Slovensko Mário Slivka uviedol dokonca príklad, že sa do AAA Auto po čase vrátilo vozidlo s nižším počtom kilometrov než ako malo pri predaji. Na výkupe pritom auto prechádza 127-bodovou kontrolou, ktorá obsahuje preverenie v dostupných databázach ako je Cebia. Túto službu môže využiť každý, je však spoplatnená.

Sieť 14 autobazárov AAA Auto predala na Slovensku minulý rok takmer 70 000 automobilov a na základe vývoja počas prvých troch mesiacov roka 2017 odhaduje nárast o ďalších 10 percent. Po Čechách a Slovensku sa momentálne snaží presadiť v Poľsku, kde by chcela štyrmi novými predajnými miestami zdvojnásobiť svoju sieť.


GALÉRIA - 4 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ