88. Geneva International Motor Show: Veľký kopanec č.2

Až by som povedal, že je na ne radosť pozerať a ešte väčšia tešiť, keď sa ukážu niekde naplno v akcii. Takže, čo hovoríš na...

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

               Projekt sa trošku naťahuje, ale terajšia ochutnávka je viac ako chutná. Valkyrie chce byť totiž nielen šialene výkonná – 6,5 litrový V12 + nejaké elektroveci = cca 810 kW – ale aj šialene „prítlačná“. Aerodynamika je totiž riešená tak, že pri hmotnosti 1 000 kg má generovať aj rovnaký prítlak (takže by teoreticky vedela jazdiť hore hlavou 😊) a v zákrutách preťaženie 3g. Ide však o výrazne puristické auto bez ničoho s poznávacími značkami. Žiadny luxus, ani kúrenie či navigácia. Dokonca aj tenké polykarbonátové okná.

Ferrari 488 Pista

Z môjho výberu je Ferrati 488 Pista (z latinčiny trať) asi najcivilnejšie auto, aj keď ho poháňa najvýkonnejší V8 v histórii značky. Preplňovaný štvorliter produkuje 530 kW pri otáčkach 8 000 min-1 a 770 Nm pri civilných 3 000 min-1. S upravenou aerodynamikou, odľahčením (suchú hmotnosť má 1 280 kg a je o 90 kg ľahší ako 488 GTB) ide o viac ako slušné jazdecké náradie s homologizáciou na cesty. Ešte pár dôležitých – 0-100 km/h za 2,85 s, 0-200 km/h za 7,6 s a 100-0 km/h len na 29,5 metroch.

Zenvo TSR-S

               Je vidieť, že so narastajúcim výkonom sa producenti viac a viac zaoberajú aktívnou aerodynamikou. Príkladom je Zenvo TSR-S s Zenvo Centripetal Wing. Prídavné zadné krídlo má dve rotačné osi, ktoré umožňujú fungovať ako vzduchová brzda aj stabilizátor v zákrute (normálne sa natáča aj v zákrute tak, aby sa vytvoril čo najväčší prítlak na vnútorné koleso). Ono je to asi aj naozaj treba. Vidlicový osemvalec s objemom 5,8 litra produkuje vďaka preplňovanou dvoma mechanicky poháňanými dúchadlami podľa chuti vodiča od 515 do 865 kW (ufuf). Opäť ešte ohurujúce čísla - 0-100 km / h za 2,8 s, 0-200 km / h za 6,8 s, maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 325 km/h (😊).

GR Supra Racing Concept

               Toyota tiež trošku zahmlieva alebo len sleduje reakcie? O tom, že chce opäť vzkriesiť legendárnu Supru sa šepká už dlho. V Ženeve opäť zase (len) ako koncept, tentoraz pretekárskeho špeciálu s motorom vpredu a pohonom kolies zadnej nápravy. Viem len toľko, že všetko je funkčné, ale čo je pod dlhou prednou kapotou Toyota neprezradila. Takže čakám(e) ďalej.

Rimac C_Two

               Pomaly ale isto sa dostávam do sféry alternatívnych pohonov. Prvým z nich je chorvátsky  Rimac C_Two, azda najšialenejší elektromobil aký poznám. A azda najdynamickejšie zrýchľujúce komerčne postavené vozidlo (na svete?). Tak si sadni a čítaj – 0-100 km/h za 1,97 s, 0-300 km/h za 11,8 s (!). Pre porovnanie, Chiron urobí 300 km/h za 13,6 sekundy. Ale ak si myslíš, že Rimax má nejakú hmotnostnú výhodu, tak takmer nemá. Váži 1 950 kg a na pohon používa 4 elektromotory so spoločným systémovým výkonom 1 408 kW a 2 300 Nm. Avšak, na kolesá sa pri prvom stupni prenáša 17 047 Nm (!!!), pri druhom (tie majú len zadné elektromotory) 8 227 Nm. Na toto všetko treba aj poriadne akumulátory. Majú kapacitu 120 kWh a vraj zvládnu dojazd 650 km.

Techrule Ren RS

Nakoniec som si nechal šialenosť, pri ktorej som si aj pivo otvoril a neveriacky krútil hlavou. Nuž, čínska fantázia má ozaj široký záber. Bláznovstvo je ukryté v netradične riešenom hybridnom pohone. O primárny pohon sa starajú štyri alebo šesť elektromotorov (konfiguráciu si volí vodič). A teraz to príde – ako range extender čiže predlžovač dojazdu Ren RS využíva dve naftové turbíny (koľko výkričníkov tu treba?). Áno, naftové. Turbíny poháňajú generátor ktorý následne dobíja akumulátory s kapacitou 28,4 kWh (nie je priame prepojenie z generátora na elektromotory). Výrobca udáva, že aj s 80 litrovou nádržou na naftu (vraj turbíny spotrebujú 7,5 l nafty na 100 km) by mašinka mala prejsť viac ako 1 100 km. Nakoniec ešte pár obyčajných čísel. Pri konfigurácii so štyrmi elektromotormi má maximálny výkon hodnotu 640 kW a 1 560 Nm, pri plnej so šiestimi to je 960 kW a 2 340 Nm, pričom na kolesá sa vtedy prenáša 7 722 Nm. Stovku zvládne za 3 sekundy, maximálna rýchlosť je 330 km/h a suchá hmotnosť 1 854 kg. Zatiaľ ale ide len o prieskum trhu, či by sa našlo dosť klientov na sériovejšiu výrobu.

 

 


GALÉRIA - 28 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ