8 prevýkonovaných pozérskych prasacín do terénu

A že terénne auto? Hahaha, neverím, leda tak na fotografiách! Aj keď majú v DNA napísané off-road, veľký pick-up alebo jemne SUV, do terénu (aj napriek danostiam) sa s nimi nikto neodváži. Veď už len z niektorých cenoviek chytí bežný smrteľník infarkt.  

Lamborghini LM 002

               Všetko niekde začína. Na počiatku uletených parametrov (zrejme) bolo Lamborghini LM 002. Ako to neraz býva, v úvode išlo o (neúspešný) armádny projekt, ktorý bol až v roku 1981 pretavený do prvých prototypov. Malosériová výroba s motorom z modelu Countach (326 kW) začala v roku 1986. Znie to super, keby LM 002 nevážilo 2,7 tony. Neskôr preto pribudli verzie so 7,2 litrovým V12 motorom (441 kW) poháňajúcim ľahké motorové člny. Tak či onak, nádrž mala objem 290 litrov.

 

 

Dodge RAM SRT-10

               To sa zoberie veľký 8,3 V10 motor (373 kW) pochádzajúci z potvory menom Dodge Viper a namontuje sa pod predimenzovanú prednú kapotu podobne predimenzovaného picku-up-u menom RAM, čím vznikne hovadina menom RAM SRT-10. Musím ale uznať, že by som ju rád vyskúšal. RAM sa dodával v dvoch variantoch. S krátkou kabínou vážil cca 2,3 tony, stovku zvládol za cca 5 sekúnd. S predĺženou štvordverovou vážil o 200 kg viac, akcelerácia sa predĺžila o 0,3 sekundy. Rozdiel bol aj v použitých prevodovkách – krátky RAM mal šesťstupňový manuál, dlhý štvorstupňový automat. Ešte pre úplnosť. Dodge sa vyrábalo v rokoch 2004 – 2006, pričom dlhšia kabína sa pridala až v roku 2005 – celkovo bola viac stavaná na prácu a ťahanie ťažkých prívesov, kratšia vďaka nižšiemu  športovému podvozku na extrémnejšie jazdenie. V júli 2004 dokonca krátky RAM SRT-10 urobil rýchlostný rekord – 248,784 km/h. Stal sa (dovtedy) najrýchlejších komerčným veľkým pick-up-om na svete.

Ford F-150

               A pridávame. Opäť ale rýchly pohľad do histórie, presnejšie do obdobia medzi rokmi 1999 – 2004, kedy vznikol Ford F-150 SVT Lightning. Odvážny pick-up poháňal 5,4 litrový V8 motor preplňovaný kompresorom Eaton. Dohromady dával 268 kW, po neskorších úpravách (a problémoch) 283 kW. Prevodovka bola štvorstupňová automatická, ale aj (vraj) zvládol obligátny šprint za cca 5,3 sekundy. SVT Lightning bol cestný pick-up, čiže mal aj športový a nižší podvozok.

Kdežto súčasný vzdialený potomok je už trošku iná beštia. Volá sa Raptor, obávaný predátor (Velociraptor) rokoch veľmi dávno minulých, ale aj súčasných. Mohutný pick-up si zvláda vďaka bohato dimenzovanému podvozku aj rýchlu jazdu v teréne. Stará sa o ňu aj dvoma turbodúchadlami preplňovaný 3,5 V6 motor s výkonom 331 kW.

Lenže je to nuda. Veľká nuda, hlavne v amerických pomeroch. Takže V6 išlo von, namiesto neho tradičné V8 s objemom 5,0 litra z Mustangu (ha, tradičný scenár) prifúknutý kompresorom. Vznikol tak F-150 Shelby Super Snake s výkonom 551 kW, čiže 750 koní! (koľko tu treba výkričníkov?).

Jeep

               Smiech? Prejde. Aj tradičný výrobca ortodoxných, plnohodnotných a neoklamaných off-roadov vie trošku uletieť. Výraz „trošku“ je v prípade modelu Grand Cherokee Trackhawk trošku vtip. Jeep v prípade GCh už nejaký ten rok používa skratku SRT, Trackhawk je ale výrazná nadstavba, ako sa hovorí „iná káva“ (alebo pálenka). Chuť jej dodáva kompresor, vďaka ktorému 6,2 V8 dostane zo seba 520 kW. V reči smrteľníkov, aj superšporty blednú závisťou lebo 0-100 km/h zvládne za nejakých, takmer skromných 3,5 sekundy. A to hovoríme o aute s hmotnosťou jemne nad 2,4 tony. Lenže, ako to v mnohých prípadoch býva, pokiaľ sa podobná príšera nedostane pod drobnohľad nejakého tunera. Napríklad Hennessey, ktorý sa ledabolo pohrá s kompresorom a ajhľa, 744 kW je na svete. To sa potom zbúrajú sny a ilúzie všetkých, lebo na stovku to trvá len 2,8 sekundy.

               Lenže Jeep má aj Wrangler, a americké predpisy sú zreteľne benevolentnejšie ako európske. U nás sa totižto dá Wrangler zadovážiť s relatívne objemovo konfekčnými motormi, v USA aj s motorom 6,4 V8 (HEMI) vyrábajúcim nejakých 368 kW. S tým sa už dá v teréne pojazdiť aj citeľne agresívnejšie. Ono, existujú aj kúsky so skôr uvedeným motorom. Nič to, keby neexistoval ešte Hell Hog. V koho mozgu vznikol tento nápad? (Aj keď predloha už v Nemecku existovala). Hell Hog je šesťkolesová „sviňa“ poslaná naozaj z pekiel. Aj ju totiž poháňa kompresorom dopovaná V8 posilnená na 552 kW. Mimochodom, ceny sa vzhľadom na exkluzivitu pohybujú na hranici pol milióna eur.

Mercedes-Maybach G650 Landaulet

               Hmmm, premýšľame ako to povedať. Veď ani slovo úlet nie je dostatočne uletené na to, aby vystihla podstatu modelu Mercedes-Maybach G650 Landaulet, zrejme najluxusnejší náklaďák na svete. Základom je predĺžené Géčko 4x42 (aj s portálovými nápravami, podobne ako má nezničiteľná V3S) skombinované s luxusom triedy S. Korunku všetkému dáva zadná časť s elektricky sťahovateľnou plátennou strechou, pod ktorou je len dvojica nastavovateľných kresiel, a výstupný schodík uľahčujúci nastupovanie. Takmer trojtonovú ozrutu poháňa rovnako prerastený 6,0 V12 s dvoma turbodúchadlami – dohromady 436 kW a hlavne 1 000 Nm. Nakoniec cena – okolo 1 000 000 €.


GALÉRIA - 27 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ