7 vzrušujúcich sedanov, ktoré sa už nezopakujú

Peugeot 405 Mi16 a T16

Boli časy, keď o kvalite a športovosti Peugeotov vládla všeobecná zhoda. Model strednej triedy 405 prišiel na trh v roku 1987 hneď aj so športovou verziou Mi16. Benzínový motor s objemom 1,9 litra mal výkon 116 kW (180 k), katalyzátor mu potom trošku ubral, no stále to bolo veľmi slušné delo. Ale Peugeot potreboval ešte aj homologizačný špeciál a tak v roku 1992 prišiel T16 s pohonom všetkých kolies. T znamená turbo, do bloku XU10 fúkalo dúchadlo Garrett a vďaka overboostu vedel motor na krátko poskočiť zo 144 (196 k) až na 162 kW (220 k). Nemôžeme sa preto čudovať, že z 1 046-kusovej série sa niekoľko desiatok vozidiel dostalo aj do policajných služieb.

Nissan Primera GT

Dvojliter so 110 kW (150 k) je tým najslabším v tomto výbere, no druhej generácii Primery (P11) stačil na kultový status. Tento motor už mala aj prvá generácia P10, no až s novou dostal adekvátny podvozok s dvojitými priečnymi ramenami vpredu a zadnou nápravou so Scott-Russellovým mechanizmom. Vo výrobe však verzia GT (neskôr TopSport) ydržala iba polovicu života tejto Primery (1997 – 1999), potom začali úradovať úsporné opatrenia aliancie Renault-Nissan.

Honda Accord Type R

Čo definuje Type R? Uvrešťaný štvorvalec, jednoznačne vyladený podvozok a príjemné sedenie. Toto všetko mal jediný ostrý Accord na palube v roku 1998. Živelný sedan s neprehliadnuteľným krídlom (za príplatok) vznikol na báze šiestej generácie poháňal H22A, teda 2,2-litrový štvorvalec s výkonom 156 kW (212 k). Japonská verzia Euro R bola ešte o 6 kW silnejšia (čiže 220 k). Honda mu dala síce len päť prevodov (do faceliftu problémové miesto tejto Hondy), ale aj diferenciál so zvýšenou svornosťou Torsen na prednej náprave. Kameňom úrazu sa stali nečakane malé predajné čísla. Po štyroch rokoch bol s veľkým Type R koniec.

Ford Mondeo ST 220

Šesťvalec nebol v strednej triede pred 20 rokmi ničím výnimočným. No až Ford mu doprial primeraný podvozok. Trojlitrový šesťvalec ponúkol 166 kW (220 k) na predné kolesá a celé to vďaka decentným exteriérovým doplnkom na najkrajšom Mondeu vôbec vyzeralo naozaj parádne. Táto verzia, ktorá sa vyrábala v rokoch 2002 – 2007, nadobudla kultový status predovšetkým v Čechách, kde z nej spravili diaľničné policajné stíhačky.

Mazda 6 MPS

Medzi športové sedany strednej triedy Mazda zamierila v roku 2005 s faceliftovaným sedanom prvej generácie modelu 6. Pohon verzie MPS mal na starosti 2,3-litrový preplňovaný štvorvalec, v európskej verzii priškrtený na 191 kW (260 k). Na rozdiel od hatchbacku 3 MPS však vo väčšom sedane poháňal všetky štyri kolesá cez elektronicky riadený aktívny systém. A tak silný motor s vodičom až tak masívne nezametal ako v kompakte.

Opel Insignia OPC

V ostrom štýle predviedol Opel už poslednú Vectru, no najviac výkonu z 2,8-litrového biturbo šesťvalca ponúka až prvá Insignia od roku 2009. S 239 kW (325 k) chcela konkurovať napríklad Audi S4, ale úplne presvedčivo to šlo hádam len v priamom smere. Výkonový potenciál Insignie totiž musel bojovať s poriadnou porciou kilogramov. Na druhej strane ten motor bola čistá nenažraná brutalita, ktorá dávala zabrať všetkým štyrom kolesám (proaktívny Haldex). Insignia mala tiež vychytaný podvozok (vpredu zavesenie s oddelenou tehlicou ako na hot-hatchoch, vzadu multilink, adaptívne tlmiče), takže vedela ponúknuť naozaj slušné výkony aj na okruhu.

Lexus IS F

Na konkurenta M3 a C63 AMG od Lexusu sa čakalo do roku 2008, dovtedy na komfort zameraná značka ukázala svoju divokú stránku vo veľkom štýle. Divoch s päťlitrovým V8 2UR-GSE (kombinácia priameho a nepriameho vstrekovania D-4S) zďaleka nebol dokonalý, na úzkych kolesách a bez poriadneho diferenciálu bolo s 311 kW (423 k) dosť ľahké dostať sa do vývrtky. Diferenciál Torsen na poháňanú zadnú nápravu pridal Lexus až o dva roky neskôr. IS F sa do histórie zapísalo tiež prvým nasadením osemstupňovej automatickej prevodovky s premostením hydrodynamického meniča od druhého prevodu vyššie. Za jeho priamočiarosť a sexy karosériu mu však odpustím aj štyri falošné koncovky výfuku v zadnom nárazníku.


GALÉRIA - 51 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ