5 superáut, za ktorými nám bude smutno

Superšport je špecifická skupina automobilov. V mnohých prípadoch stačí vysloviť len meno a mnohým sa rozbúcha srdce, spotia dlane a orosí čelo. Niektoré mená sa doslova a do písmena stali legendami, niektoré dokonca s veľkým „L“ na začiatku. Mne bude celkom smutno za touto päticou, a tebe?

Lexus LFA – prvé superauto 

Rozhodne výnimočné vozidlo. Trvalo desať rokov, kým prvé superauto značky Lexus uzrelo svetlo sveta - konštruktéri sa totiž počas vývoja rozhodli nahradiť hliník za kompozit. Vpredu umiestnený vidlicový desaťvalec automobilka vyvíjala spolu s Yamahou. Z objemu 4,8 litra dáva 412 kW a je spriahnutý so šesťstupňovou jednospojkovou prevodovkou. Vynikal nielen podmanivým zvukom, ale aj chuťou po otáčkach. Vraj aj preto má LFA digitálny otáčkomer a nie analógový – ručička by nestíhala „makať“. Vyrobilo sa z neho 500 veľmi exkluzívnych a originálnych kusov.

Ferrari F430 – rozlúčka s manuálom

V roku 1999 predstavilo Ferrari na ženevskom autosalóne model 360 Modena, jedno z  najpredávanejších Ferrari v dejinách. O päť rokov neskôr sa prišiel nástupca Ferrari F430 a v roku 2009 model 458. Aj keď bolo 458 parádne vozenie, pre mnohých stratilo v jednej veci cveng – bolo prvým Ferrari vyrábaným vo veľkom meradle, ktorý bolo dostupné výlučne s robotizovanou prevodovkou. Model 430 tak bol posledný s manuálnou prevodovku, a to len ako F430 a F430 Spider. Podmanivé 430 Scuderia a Scuderia Spider už tiež boli len s robotizovanou prevodovkou.

McLaren 12C – vlastnou cestou

Znamenal pre malú automobilku prelom. Bolo to prvé auto vyvinuté a vyrobené výlučne v dielni McLaren so sídlom v anglickom meste Woking. McLaren už predtým vypustil na trh legendárny model F1 (mal motor BMW), SLR McLaren bol zase Mercedes-Benz. V modeli 12C konštruktéri použili vlastný motor V8 s objemom 3,8 litra preplňovaným dvoma turbodúchadlami. Išlo síce o prvotinou, ale pre mňa fantastickú. Mal som totiž možnosť s ňou krátko jazdiť. Síce menšia kabína a málo priestoru na chodidlá, ale veľmi potentný motor. Napriek výkonu 459 kW (osem piestikov zvládlo až 8 500 min-1) som nemal pocit, že by 12C bolo neovládateľné auto, práve naopak. A brzdy! Spolu s aktívnym spojlerom neskutočné.

Alfa Romeo 8C – návrat talianskeho štýlu

Premiéru mala na autosalóne vo Frankfurte v roku 2003, do predaja sa dostala v roku 2007. Lahodná mašinka imponuje najmä jedinečným dizajnom karosérie, ktorý nadväzuje na vzhľad klasických modelov Alfa Romeo spred 50 rokov. Motoristický novinár Jeremy Clarkson označil 8C za „najkrajšie auto, aké kedy bolo vytvorené”. Názov modelu súvisí aj s históriou – nadväzuje na  6C 2500 Competizione, ktoré v roku 1950 štartovalo v legendárnych pretekoch Mille Miglia. Poháňal ho motor 4,7 V8 z Maserati GranTurismo, pričom sa na trh sa dostalo spolu tisíc kusov – 500 verzii Competizione a rovnaký počet variantu Spider so snímateľnou strechou. 

Lamborghini Gallardo – spasiteľ značky

Pre Lamborghini boli 80. a 90. roky náročné. Talianska značka sa ocitla v kríze. Spása prišla začiatkom tohto storočia vďaka dvom autám - Murcielago a Gallardo. Najmä druhý menší model s vidlicovým desaťvalcom sa stal skutočným bestsellerom. Počas desiatich rokov výroby predaj prekročil 14-tisíc kusov, čo je v histórii značky rekord. V roku 2014 ho ale nahradil Huracan. Ktovie prečo...


GALÉRIA - 6 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ