5 najraritnejších kúskov od AMG

Čakáte G 65 a podobné? Smola, toto sú totiž tie pravé skvosty od AMG, z ktorých sa aspoň mne osobne poriadne točí hlava. Žiadne SUV (aj keď jedno z týchto áut má k tomu naozaj blízko), žiadne prerastené limuzíny (aj keď jedno z týchto áut má k tomu naozaj blízko). Pripravení? Festival automobilovej brutality sa môže začať s...

SL 65 Black Series (2008)

V nedávnej minulosti mali AMG povesť dragsterov – brutálne silné a skvele šprintujúce, no keď bolo potrebné zatočiť... Vrcholom toho bolo dvanásťvalcové SL 65 Black Series. Strecha bola zafixovaná do pozície kupé (čo auto aj citeľne odľahčilo o 250 kg) a podvozok bol taký nízky, že nejeden majiteľ mal problém vojsť do garáže. K tomu brutálne rozšírené blatníky, výsuvné krídlo, veľa „karbónu“ a predovšetkým motor. Keď dve turbodúchadlá (o 12 percent väčšie ako na bežnom SL 65 AMG) fúkli do tucta valcov s celkovým objemom šesť litrov (M256), triasla sa zem. Pri 493 kW (670 k) a 1 000 Nm (motor vedel až 1 200 Nm, no aj z odolného päťstupňového automatu by pri tomto čísle lietali zuby) to inak ani nešlo. Séria bola limitovaná na 350 kusov a minimálne jeden z nich sa dostal aj do Bratislavy.

C 30 CDI (2003)

Viete si predstaviť M3 s naftovým motorom? Možno skôr M40d alebo niečo podobné... to je jedno, pretože Mercedes bol aj tak prvý. Jediné naftové AMG v histórii sa vyrábalo v rokoch 2003 – 2005 vo všetkých troch verziách karosérie (sedan, kombi a trojdverové Sportcoupé na foto). Podvozok bol spoločný so šesťvalcovým benzínovým C 32 (vrcholom však bola V8 v C 55), rovnaké boli aj relatívne decentné modifikácie exteriéru. Trojlitrový päťvalec pod kapotou bol odvodený od 270 CDI (OM 612), v Affalterbachu ho prekopali (hlava, ojnice, olejové čerpadlo, piesty chladené vstrekovaním oleja, medzichladič s výmenníkom vzduch-voda a samostatným okruhom, elektronické riadenie geometrie lopatiek dúchadla, väčší výfuk) na 170 kW (231 k) a najmä 540 Nm v kombinácii s piatimi prevodmi, takže 0-100 km/h trvalo 6,8 sekundy a strop bol limitovaný na 250 km/h. Zákazníkov to však za srdce nechytilo a C 30 CDI AMG je dnes vyhľadávanou raritou. Teda ak sa majiteľ udržal na uzde a neposlal ho kade ľahšie, pretože silný diesel vedel poriadne nakopať zadok a precvičiť ESP.

R 63 (2006)

Celá trieda R bola dosť svojské auto, doteraz si pamätám, keď som sa v jeho kabíne doslova stratil. No a aby to Mercedes vypointoval, naložil do toho 6.2 V8 (M156) s 375 kW (510 k) a 630 Nm spojený so sedemstupňovým automatom a s pohonom všetkých kolies. Verzia R 63 AMG sa dodávala s krátkym aj s dlhým rázvorom a aj so šiestimi luxusnými sedadlami. AMG, samozrejme, poladilo podvozok a brzdy, aby sa potenciál motora dal naplno využiť. Zrýchliť toto 2,5-tonové monštrum z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd a ďalej až na 250 resp. 275 km/h, to bol zážitok, ktorý však mnoho zákazníkov neocenilo. Po roku Mercedes túto verziu vyradil z ponuky pričom predaje sa počítali len na niekoľko stoviek.

SL 73 (1997)

Pri zrode R129 bola spolupráca medzi Mercedesom a AMG ešte len v plienkach. AMG bol v podstate len jedným z mnohých úpravcov Mercedesov, akurát s tou výhodou, že ho továreň tak trochu protežovala a od roku 1990 ho oficiálne pustila k svojim predajcom. Od roku 1993 sa spustil spoločný vývoj modelom C 63 AMG. A onedlho nasledovali osem- a dvanásťvalcové SL-ká. Stránka, ktorá vie všetko, uvádza tri verzie, jedna vzácnejšia ako druhá. So sedemlitrovým motorom sa dodávalo v roku 1995 SL 72 (386 kW/525 k), z 35-kusovej série sa len 10 dostalo do voľného predaja. Zvyšok si v garáži zaparkoval brunejský sultán. Potom (1996 – 1997) prišlo SL 70 (365 kW/496 k; 150 vyrobených kusov). A nakoniec vznikla 7,3-litrová verzia motora M120 s výkonom 386 kW (525 k) a s krútiacim momentom 750 Nm, ktorý AMG dodávalo aj pre Pagani Zonda. Pre SL 73 AMG sa uvádza iba 50 vyrobených kusov. Vrátane osemvalcov SL 60 (6.0 M119) a SL 55 (5.4 M113) AMG upravilo len nejakých 300 SL-iek tejto generácie. Úplne najraritnejším je šesťvalec SL 36 AMG, ktorý dostal víťaz tenisového turnaja v Stuttgarte Thomas Muster v roku 1995.

CLK DTM (2004 a 2005)

Na prvý pohľad by sa dalo povedať, že je to iba špeciálna verzia CLK 55 AMG. Ale s tými rozšírenými blatníkmi a maličkým krídlom na obrovskom zadku vyzerala druhá generácia CLK neskutočne sexy. Kompletne prekopaná bola tiež technika s výrazne upravenou zadnou nápravou a s motorom, ktorý sa s bežnou „päťdesiat-päťkou“ zhoduje tak akurát blokom a označením. Presne 428 kW (582 k) a 800 Nm z kompresorom „fúkaného“ osemvalca M113 cez 5-stupňovú sekvenčnú prevodovku v spojení so semislickmi dokázalo nie práve ľahké kupé (viac ako 1 700 kg) vystreliť z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy. Bežné CLK 55 AMG malo iba 270 kW (367 k) a ani finálna CLK 63 AMG Black Series neponúkla viac – „iba“ 375 kW (510 k). V limitovanom počte 100 kusov dvojmiestnych kupé s „maximálkou“ 320 km/h a 100 kusov štvormiestnych kabrioletov priškrtených na 300 km/h bola exkluzivita istá a dovolím si tvrdiť, že takmer 240 000 € pri jeho zrode už toto auto nepodliezlo.


GALÉRIA - 31 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ