2019 Goodwood Festival of Speed: Vitajte na panstve lorda Marcha

Lord March mal geniálnu myšlienku, ktorá sa rokmi pretavila do oslavovaného a váženého  motoristického podujatia. Nejazdí sa na žiadnom okruhu, ale priamo na jeho panstve pričom v podstate ide o jazdu do vrchu. Alebo skôr o prestížny šprint. Trať má totiž dĺžku 1 860 metrov, prevýšenie 92,7 metra a len 9 zákrut. A nie je dôležité zvíťaziť, ale ukázať sa. Aj keď...

Duke of Richmond

               Veľkú šou oficiálne otvoril Duke of Richmond (vojvoda z Richmondu) Charles Henry Gordon-Lennox. Posadil sa do predprodukčného Land Rover-u Defender a ako prvý vyrazil manifestačne na trať. Možno informačne - Charles Henry Gordon-Lennox, 11. vojvoda z Richmondu je zakladateľom Goodwood Festival of Speed a Goodwood Revival. Je prezidentom British Automobile Racing Club, patrónom TT Riders Association a čestným členom klubu British Racing Drivers Club, Guild of Motoring Writers a 500 Owners Club, čiže je ozajstným automobilovým fanúšikom. A ešte informačne – Land Rover Defender sa bude vyrábať na Slovensku.

Nový rekord trate

               Rekord drží Nick Heidfeld na monoposte McLaren MP4/13 z roku 1999. Trať doslova prelet priemernou rýchlosťou 161,554 km/h. Stopky v cieli mu namerali čas 41,6 sekundy. Podobný stav už nemal nastať. Vzhľadom na extrémne rýchlosti, majú monoposty F1 prísny zákaz pretekania. Môžu sa zúčastniť len rôznych defilé alebo len ako krátkodobá ukážka potenciálu. Avšak, čo nie je zakázané, je dovolené. Rekord aj tak padol. Na svedomí ho má elektrická beštia Volkswagen ID.R s Romain Dumas-om za volantom. Rekordný čas má hodnotu 39,90 s.

Volkswagen Motorsport upravil ID.R špeciálne pre Goodwood Festival of Speed. V porovnaní s rekordnými špeciálmi z Pikes Peak a Nürburgringu je najnovšia evolučná (šprintovacia) verzia elektrického pretekárskeho auta, okrem iného, ​výrazne ľahšia – na krátku trať netreba veľa akumulátorov, tak sa tvorcom podarilo hmotnosť znížiť na 1 000 kg.

Rozlúčka

               Nikto nezomrel, len Petter Solberg sa pomaly lúčil s viac ako 20 ročnou pretekárskou kariérou. A FoS bolo jednou časťou z „rozlúčkového“ turné. V Goodwood-e ale ukázal, že ani zďaleka nepatrí do starého železa. V nedeľňajších „stíhacích“ pretekoch (Shootout) skončil s rely špeciálom Volkswagen Polo R Supercar (419 kW) na druhom mieste (47,83 s). Obdivuhodné je, že na treťom mieste (49,39 s) skončil jeho sedemnásťročný syn Oliver „sedlajúci“ špeciál DS 3 WRX - inak jazdí majstrovstvá Európy v rallye (European Rally Championship) s Volkswagen-om Polo GTI R5. Krása, jablko naozaj nepadlo ďaleko od stromu.  

Čierno-zelená premiéra

               Je parádne, keď aj pneumatikárske spoločnosti dbajú na budúcnosť, aj keď v sektore, ktorý je práve trošku nezmyselný. Na FoS totiž koncern Continental predstavil nový rad výkonných  pneumatík určených pre pretekárske elektrické SUV pripravovanej série Extreme E (od roku 2021). Asi v budúcom pretekárskom svete nastane výrazné ticho, keď sa po celom svete budú naháňať veľké nasrdené „autá na baterky“. Continental pneumatiky prezentoval práve na pripravovanom stroji Odyssey 21 – monštrum je schopné jazdy až do 130 % stúpania.

Záplava

               Nielen o rekordoch je FoS, ale aj o istej prezentácii potenciálu mnohých značiek. Výkonu a spálených pneumatík nikdy nie je dosť. Maserati Levante Trofeo sa v UK ukázalo po prvý krát. Vyskúšal si ho aj celebritný šéfkuchár a automobilový nadšenec James Martin.

Taký Citroën toho ukázal ďaleko viac. Dôvod má jednoznačný – oslavná storočnica. Preto nechýbal už ikonický Traction Avant (prvé sériovo vyrábané auto s pohonom kolies prednej nápravy) či aktuálne najväčší model C5 Aircross. Citroën, to je však aj slušná motoršportová história, čiže aktuálne Citroën Racing a C3 WRC.

Ferrari debutoval až tromi špeciálnymi projektovými vozidlami - Ferrari P80/C, Ferrari SP3JC a Ferrari Monza SP2. Je to vôbec prvý krát, čo spoločnosť ukázala tri špeciálne modely v rovnakom čase. A k tomu ešte Ferrari 488 Pista získalo cenu Michelin Showstopper v on-line hlasovaní o naj auto v Michelin Supercar Paddock-u.

Audi R8 LMS GT2 sa volá premiérový špeciál s výkonom 470 kW, našťastie ho produkuje poriadny V10 motor. „R8 LMS GT2 predstavuje špičku nášho zákazníckeho pretekárskeho programu. Legendárna akcia Goodwood je ideálnym miestom na odhalenie nového športového auta, “povedal Oliver Hoffmann, generálny riaditeľ Audi Sport GmbH. Pretekársky špeciál bol vytvorený pre novú triedu GT2, ktorá ožije v Európe a Severnej Amerike v roku 2020. Vyplní medzeru medzi existujúcimi kategóriami GT3 a GT4.

The McLaren of Grand Tourers, alias moderná interpretácia klasického GT v podaní domácej automobilky McLaren. Napriek tomu, že ho poháňa preplňovaný štvorlitrový vidlicový osemvalec s výkonom 456 kW, je veľmi pohodlný a aj priestranný. Dokonca dokáže uviezť až 570 litrov batožiny - dosť na poriadny výlet vo dvojici.

Až 14 000 dlaždíc a 50 ton piesku použili pri tvorbe stánku automobilky Rolls Royce. Okrem „sériových“ modelov sa prezentovala ukážkami mladistvého dizajnu (Ghost Black Badge, Wraith Black Badge) a hlavne poskytla riaditeľský Phantom na prevoz celebrít a iných významných hostí.

Skutočná rýchlosť – to je 45 kusov modelu Ford GT Mk.II. Žiadne pravidlá, žiadne obmedzenia. Len jazdný zážitok s výkonom 515 kW. Podobne drastická je aj cenovka – 1,2 milióna dolárov. Lenže Ford nezostal pri drahej „prízemnosti“. Na FoS naplno ukázal športový potenciál zhmotnený do modelov Focus ST, Mustang Shelby GT500, špeciálu NASCAR Team Penske Ford Fusion či klasika Ford Zakspeed Turbo Capri z roku 1980. Chuťovky doplnil drifter Vaughn Gittin Jr s Ford-om Mustang RTR Drift, rovnako ako hviezda Ken Block (a jeho Gymkhana) so svojimi slávnymi modelmi Hoonitruck a Escort RS Cosworth.

Alfa Romeo zrejme vstáva z popola. Na festivale ukázala limitované edície Alfa Romeo Racing vytvorené na oslavu návratu značky do Formuly 1. Ide naozaj o exkluzívne kúsky, lebo do UK sa dostane len 10 modelov Giulia Quadrifoglio a 3 Stelvio Quadrifoglio.

Automobilka Aston Martin bola založená na láske k motoristickému športu, preto je aj pretekárska história rovnako dlhá ako samotná spoločnosť. V roku 2019 oslavuje dve významné jubileá - 60 rokov od ikonického víťazstva v pretekoch 24 hodín v Le Mans a 70 rokov od prvej jazdy na Goodwood Motor Circuit. A to už si veru zaslúži poriadnu „párty“, alebo aspoň 30 metrov vysokú skulptúru, na ktorej je osadený víťazný Aston Martin DBR1 z pretekov Le Mans – je otočený smerom k oblohe na nikdy nekončiacej pretekárskej dráhe. Ozaj milé.

Pagani, hodnotná talianska značka s puncom neopakovateľného. Podobne k tomuto faktu pristúpil aj oficiálny britský zástupca spoločnosti Pagani UK Ltd, ktorý pri príležitosti FoS zhromaždil na jednom mieste rekordný počet modelov Pagani Zonda a Huayra – v najväčšej zbierke, akú kedy vo Veľkej Británii videli, pričom majitelia prišli so svojimi autami aj z ďalekého sveta ako Nový Zéland, USA či a Hong Kong. Samozrejme, nechýbal ani zakladateľ spoločnosti, Horacio Pagani. Takmer 30 výnimočných vozidiel malo dohromady hodnotu okolo 100+ miliónov libier.

Čuduj sa svete, na festivale rýchlosti sa prvý krát v histórii prezentovala aj čisto terénna automobilka, ako Jeep isto je. Americká automobilka má totižto vo svojom portfóliu jednu chuťovku menom Grand Cherokee Trackhawk, ktorý svojich 710 koní (522 kW) svalnato prezentoval aj na pretekárskej trati. Lenže to by Jeep nemohol byť „džípom“, keby pre divákov nemal pripravenú aj off road dráhu, na ktorej si mohli diváci vyskúšať aktuálnu modelovú ponuku.

Aj BMW je tiež automobilka, ktorá je jednoznačne spätá s rýchlosťou a šoférskymi pôžitkami. V UK sa takmer domovsky prezentovala svalnatým BMW M8 Competition s rozvášnenými 460 kW. Krátkej trate sa však nezľakol ani model X4M Competition. Goodwood bol svedkom aj jazdy troch slávnych vozidiel BMW Group Classic – víťazným modelom 24h Le Mans z roku 1999 BMW V12 LMR, ospevovaným M3 E30 a 328 Mille Miglia Touring Coupé, ktoré v roku 1940 v rekordom čase vyhralo preteky Mille Miglia.

K BMW už neodmysliteľne patrí Mini, ktoré zase neodmysliteľne patrí k Anglicku (aj keď už sa mnohé výrazne pomenilo). A keďže okrem kompletnej modelovej ponuky ukázalo aj výkonný John Cooper Works GP, zrejme sa schyľuje k modelovej obmene. Historicky totižto GP prichádza vždy ku konci danej modelovej generácie. Nuž, máme sa na čo tešiť. Zatiaľ si euforicky vyspelý človek môže vystačiť s premiérovým Mini John Cooper Works Clubman – 225 kW nikdy nie je na zahodenie.

Malá veľká trojka

               Život na hrane legálne cestného, to sú vždy kúsky od automobilky Radical. Radikálny Rapture opäť jemne balansuje medzi pretekárskym okruhom a legislatívou umožňujúcou legálnu jazdu aj po uliciach. Rapture je radosť z jazdy, čistá emócia a vzrušenie. V reči čísel – 257 kW, 765 kg, 0-100 mph (160 km/h) za 8,4 sekundy.

               Lež, BAC Mono R posúva hranice legálne „ilegálneho“ ešte ďalej. Sebecké auto pre jedného blázna je oproti „bežnému“ pôvodnému Mono o 25 kg ľahší a o 25 výkonnejší, čiže 555 kg a 250 kW (na rozdiel od Rapture, ide o 2,5 litrový atmosférický motor točiaci 8 800 min-1). Len pre zaujímavosť – pôvodné Mono si doteraz kúpilo len 30 sebcov, 30 limitovaných Mono R bolo predaných ešte pred začatím FoS.

               Lotus na Goodwood Festival of Speed odhalil názov úplne nového elektromobilu, tradične s písmenom „E“ na začiatku. Evija je prvým modelom vytvoreným pod správou čínskeho koncernu Geely, najrýchlejšie rastúcou automobilovou skupinou na svete. Výraz „ev-eye-a“ znamená „prvá svojho druhu“. Zároveň ide o najvýkonnejší a najdynamickejší Lotus – čo by na to povedal Colin Chapman? Predpokladaný výkon by mal byť niekde okolo 2 000 koní, čiže 1 470 kW s maximálnou rýchlosťou 320 km/h a teoretickým dojazdom okolo 400 km – hmmm, a keď si dám 2x po sebe šprint? Isté však je, že predaj bude spustený budúci rok a bude vyrobených len 130 kusov.

Vzdušné súboje

               Áno, vyzerá to tak, že budúci rok sa začne pretekať aj nielen na rôznych pretekárskych tratiach, ale aj 4 metre nad nimi. Tohtoročný FoS bol premiérový pre projekt Airspeeder – akýsi veľký pretekársky štvorrotorový dron. Ale vôbec nie s diaľkovým ovládaním, ale pekne s pilotom v kokpite. Pri dĺžke štyri metre by mal vážiť približne 250 kg. O pohon by sa malo starať osem elektromotorov (každý po 50 kW), list vrtule by mal mať dĺžku cca 15 cm. Vymeniteľné akumulátory s kapacitou 500 kWh by mali zvládnuť plné tempo približne 15 minút. Kto chce byť pilotom? Zrejme ním bude niekto, kto dlho držal poriadnu diétu. Inak, malo by sa pretekať podľa podobných pravidiel ako Formula E.


GALÉRIA - 58 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ