10 badge engineeringov, ktoré si pamätáme navždy; Diel prvý

Badge engineering, čiže „emblémové inžinierstvo“, je metóda vývoja nového automobilu premenovaním niečoho, čo už existuje – len s minimálnymi, alebo aj takmer žiadnymi zmenami. V automobilovom priemysle sa používa celkom často, a keď sa vydarí, zapamätáme si ho rovnako dobre, ako keď totálne prepadne. Zozbierali sme pár najznámejších predstaviteľov – zadržte dych, prichystajte si pop-corn, začína jazda:

Saab 600 / Lancia Delta

Tu sa treba mať trocha na pozore. Súčasťou dohody pri vývoji modelu 9000 s koncernom Fiat bolo aj to, že sa Saab pokúsi pretlačiť na trh ich legendárny hatchback s výkonnými motormi a šikovným podvozkom. Problém bol však v tom, že všetky dobré motory a šikovný podvozok z auta preventívne odstránili a švédska Delta bola tak abnormálne strašná, že sa k nej Saab nikdy vlastne úplne nepriznal a vždy uvádzal radšej meno Saab-Lancia 600.

Saab 9-7X / ďalšie otrasné SUV od General Motors

GM si rado uľavovalo na obéznych dostavníkoch pre masy a ešte radšej ich predávalo asi milión identických, pod rôznymi značkami. To, čo však spravili Saabu, asi nemá obdoby. Zastaraný Chevrolet Trailblazer bol pokusom, ako cez štýlovú značku pretlačiť veľké SUV do Európy, ale zožral im to málokto - vlastne celkom rovnako, ako ľudia (ne)žrali ďalšie klenoty platformy GMT360: Spomínaný Chevy TrailBlazer, GMC Envoy, Buick Rainier, Oldsmobile Bravada a Isuzu Ascender.

Saab 9-2X / Subaru Impreza

V tomto momente už sa dá v pohode napísať, že koncern General Motors týral automobilku Saab od začiatku až po koniec. Zákazníci skrátka Saab s plochým štvorvalcom, pohonom všetkých kolies a interiérom absolútne mimo misu nebrali. Auto dostalo hanlivý názov Saabaru a svoju spriaznenosť s Imprezou už potom nebolo možné ani zatĺkať.

Subaru Traviq / Opel Zafira

Koncern General Motors skrátka rád globalizoval. Podľa akého vzorca si však vyberá produkty na začlenenie do svojich bizarných modelových radov, to sme nezistili. Bývalá fúzia s koncernom Fuji Heavy Industries, ktorého súčasťou je aj Subaru, priniesla aj tento preznačkovaný Opel Zafira.

Kia Elan / Lotus Elan

Tu troška podvádzam, priznávam sa - ide skôr o licenčnú výrobu, ale v tak bizarnej spolupráci, že mi nedalo o tom nenapísať. Elan prežil roky svojej najväčšej slávy ako Lotus od roku 1989 po rok 1994, keď výrobné linky aj licenciu na meno odkúpila Kia na výrobu len pre kórejský trh od roku 1996 do roku 1999.

Volga Siber / Chrysler Sebring

Z malej mizérie do ešte väčšej mizérie. Volga Siber nie je ničím iným, len posledným výhonkom kedysi prestížnej ruskej automobilky. Teda, takmer. Ešte je to aj nehanebne preznačkovaný Chrysler Sebring bez takmer žiadnej úpravy, len uvedený na trh bez hanby o viac ako jedno desaťročie neskôr.

Aston Martin Cygnet / Toyota iQ

Cygnet je veľmi jednoduché odsúdiť. Jednoducho len preto, lebo ponuku ušľachtilého výrobcu tak trochu „špiní“. Ale má svoje opodstatnenie - nielen, že sa po ňom len tak zaprášilo a bol to super nápad, ako predať Toyotu iQ za niekoľkonásobok jej pôvodnej ceny, znížil tiež priemerné emisie automobilky na prijateľné hodnoty. A to je celkom bezbolestný „obchod“ s legislatívou, či?

Volkswagen Apollo / Ford Verona

Ford Orion poznáme. Na naše vtedajšie pomery fajnové auto, no z globálneho hľadiska išlo o celkom slušnú pohromu. Ani to neodradilo Volkswagen, aby z jeho brazílskeho dvojdverového súrodenca s názvom Verona urobil niečo, čo nazval Apollo. A áno, zostal mu i ten hrozný dvojramenný volant.

Volkswagen Passat / Audi 80

V tomto prípade zachránil badge engineering celú automobilku. V šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch to mal Volkswagen riadne naklonené, celkom nepochopiteľne zaspal na automobiloch s koncepciou všetko vzadu, potom sa napchal k NSU a jeho nepochopenému Ro80 s Wankelom. Keď už sa zdalo byť všetko úplne stratené, kúpili automobilku Audi, ktorej posledný vyvíjaný stroj –  Audi 80 – poslúžil ako základ pre úplne nový model Passat. Polo potom zobralo technické riešenia, motory a prevodovky menšej „päťdesiatke“ a zvyšok už všetci poznáme. Zaujímavé, však?

Volkswagen Taro / Toyota Hilux

Keď na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov ukončil Volkswagen spoluprácu s Nissanom, zatiahlo ho to ku Toyote. Lenže namiesto toho, aby vzniklo najkvalitnejšie a najpredávanejšie auto na svete, vzniklo len to najnudnejšie. Volkswagen Taro, preznačkovaná verzia Toyoty Hilux. Pozrite sami, aká je smutná, že vôbec existuje.

Bonus: Lancia v posmrtných kŕčoch

V posledných rokoch Lancie (Ktorá síce stále existuje, no vyrába len model Ypsilon a nikam mimo Talianska ho nevyváža) sa v rámci koncernu Fiat-Chrysler páchali na Lancii porovnateľné zverstvá, ako v GM so Saabom. Thema, ktorej legendárne meno zneužili na preznačkovaný Chrysler 300C, Flavia Cabrio alias 200 Convertible, alebo Voyager, ktorého pôvodné meno sa ani neunúvali zmeniť. Tragické.

Zdá sa vám, že tu niečo chýba? Inšpirujte nás v komentároch!


GALÉRIA - 50 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ