10 šoférskych áut: Part č.3 od 10 do 15 000 €

Ako narastá rozpočet (Part č.1 bol do 5 000 €, Part č.2 od 5 do 10 000 €) narastajú aj možnosti výberu pre obe skupiny automobilových fanúšikov. Viac peňazí ale aj znamená jeden fakt – dajú sa kúpiť staršie „tradičné“ hot autá, ale aj menej vžité novšie. Skrátka, každému podľa chuti alebo viac hláv, viac kapusty. Nakoniec, aj teraz som sa netrafil do presnej desiatky.

Audi TT Mk2 (2006 – 2014)

Nad týmto autom som dlho uvažoval. Z môjho pohľadu je to jedno z tých pozérskych áut do ktorých sa mi hodí za volant skôr žena ako muž. A skôr si užívať príjemnú jazdu ako sa vrhať do zákrut. Trošku však zdanie klame. Na rozdiel od prvej generácie mala druhá vzadu viacprvkové zavesenie. Motor ostal vpredu naprieč, podobne ako quattro s Haldex spojkou (stále to ale nie je ono, chýba poriadny predný diferenciál). Motoricky do rozpočtu zapadá jediný motor – 2,0 TSI s výkonom 147 kW. V ponuke bol aj menší 1,8 TSI, ale tých je ako šafranu.  

BMW Z4 (2002 – 2008) a M3 (1992 – 1999)

Trošku chlapskejší roadster (alebo kupé) s interným označením E85. Ide o prvú generáciu, nasledovníka Z3. Na rozdiel od TTčka má rozumnejšie uložený motor a bohatšiu ponuku dostupných motorov. Do cenového rozpočtu, záleží aj od stavu kusu, sa celkom zmestí variant 3,0i (do roku 2005) poháňaný známym M54B30 o ktorom som už čo-to napísal v minulej časti pri BMW 330i. Ide o vyzretý a veľmi slušný motor s dlhou životnosťou a hlavne relatívne bez väčších technických problémov.

Už sa ti potia dlane? Aj veru majú z čoho. M3 e36 nie je „náradie“ pre amatéra. Má pomalé riadenie, lankom ovládané klapky, úzku stavbu „tela“, ale presne to je jeho čaro. V krízových situáciách sa treba spoliehať na svoje schopnosti, nie auta. Zároveň je to auto, ktoré ťa naučí vnímať rýchlosť ... Nevýhodou je, že na domácej hrudi ich je málo. Dajú sa ešte v Nemecku nájsť rôzne kusy v rôznom stave, ale vzhľadom na vek si treba dávať veľký pozor na všetko. Servis môže byť finančne náročnejší. Tie, čo sú vo výbornom stave majú aj jasne vyššiu cenovku. Je to ale aj auto, u ktorého je predpoklad, že ceny ešte porastu.

Ford Focus RS Mk1 (2002 – 2003)

Jaj, utieram si slinu. FoFo RS prvej generácie je jedno z tých áut, ktoré by som chcel vlastniť. Automobilka doňho „naliala“ všetok svoj pretekársky um s jediným cieľom – baviť sa v zákrutách. Len ho poslala na trh veľmi neskoro. Vyrábalo sa od 2. októbra 2002 do 11. novembra 2003, dohromady iba 4 501 kusov. Chvalabohu, ešte sú zaplatiteľné a aj v relatívne normálnom stave. O pohon sa staral preplňovaný dvojliter (Zeta) s výkonom 158 kW, avšak s maximom krútiaceho momentu 310 Nm. Prevodovka bola päťstupňová manuálna. Spomedzi technických „pikošiek“ by som vypichol kované vnútornosti motora, kvapalinový medzichladič, Quaife diferenciál, špeciálne 18“ disky OZ, Brembo brzdy... Ale aj to, že sa robil len v modrej Imperial Blue. Všetko to dohromady vedel zvládnuť v zákrutách preťaženie 0,98 g, spomalenie 1 g.

Honda Civic Type-R (2006 – 2011), S2000 (1999 – 2009) a Integra (1994 – 2001)

Možno sa niektorí budú čudovať, ale aj nad touto Hondou som veľmi premýšľal. Dať ju? Nedať? Ale keď už som vybral Audi TT, dám aj CTR generácie FN2 (škoda, že nemôžem napísať FD2). Dôvod mojich špekulácií je nasledovný. Osmička „ufo“ vznikla preto, že rôzni páni chceli mať rýchlejšie, avšak aj praktické vozidlo. Pánom v Honde „cvaklo“ a ustúpili od všetkého dobrého, čo dovtedy tvrdo budovali (ešte šťastie, že sa k tomu opäť vrátili). Vpredu zostal točivý dvojliter K20Z4, ale s plochejšou „záberovou“ krivkou. Čo by tiež nevadilo. Ani to, že medzigeneračne CTR pribralo, šesťstupňová prevodovka je ale kratšia. Lenže vpredu je McPherson a vzadu trápna vlečená náprava. Aj s tým sa dá žiť, lenže palivová nádrž je pod prednými sedadlami, takže je CTR dosť ťažké na predok. A to je najväčší kameň úrazu pri jazde na hrane. Inak je to vcelku príjemné auto.

Nejaké otázky k S2000? Podľa mňa ani nie. Aj malé deti ju poznajú (minimálne z F&F). Výrazne nadčasové auto prežilo s malou zmenou v roku 2004 naozaj dlhé obdobie. Dvojlitrová kosačka F20C bola síce zospodu hluchšia, ale keď sa pri cca 6 000 min-1 prepol VTEC na ostrejšie vačky, začala nirvána. Štyri piestiky zvládli ísť kúsok nad 9 000 min-1, čo je pri pohľade na súčasné motory ako z ríše snov. Aj S2k vyžaduje skúsenejšieho vodiča. Drží, alebo aj nie. Málokedy niečo medzitým (vyváženie je 50:50). Taktiež ich je na Slovensku málo, či skôr nič.

Ďalšia vysokootáčková vec, vraj najlepšia predokolka vôbec. Kus zábavného auta. Honda Integra DC2, najlepšie ak rovno Type-R v bielej farbe a červeným interiérom. Prevodovka je päťstupňová s poriadnym diferenciálom, motor B18C zvládne niečo nad 8 000 min-1, pričom VTEC sa prepína pri cca 6 000 min-1. Ale! Hľadať zachovalý a „nevyjazdený“ kus chce dosť dlhý čas. Hondy z týchto rokov navyše aj pekne hrdzaveli. Zväčša sú aj bez klimatizácie, čo môže byť pri súčasných vysokých teplotách trošku problém. Ale na slalom, prečo nie?

Kia cee'd GT (2012 – súčasnosť)

Čuduješ sa? Nemaj stres. Aj keď cee'd GT by som úplne neoznačil ako hot-hatch, vie celkom pekne chodiť. Do cenovej hladiny sa zmestia „predface“ kúsky. Preplňovaná jednašestka dáva 150 kW, stovku zvládne za 7,7 sekundy. Nie sú to síce čísla, z ktorých človek padne na zadok, ale cee'd GT je presne to, čo chce byť CTR FN2. Je relatívne dostatočne rýchly, priestranný, so slušnou výbavou aj podvozkom. Presne také GT. Predfacelfová verzia má akurát slabé brzdy a všeobecne veľmi elektrické (necitlivé) riadenie.

Mazda MX-5 (2005 – 2015)

Najťažšia MX-5 (NC), avšak celkovo veľmi prívetivé auto bez toho, aby hneď chcelo niekoho zabiť a hlavne nie zhrdzavieť (ako NA, poťažmo aj NB). Svojho času som s ňou najazdil takmer 12 000 km naprieč celým rokom. Musel som si zvyknúť na čudnú pozíciu za volantom – mal som ho niekde medzi kolenami. A trošku aj na dýchavičnejší dvojlitrový motor (čo potom robí jednaosmička?). Bol na ňom cítiť vplyv dusivej elektroniky. Reakcie na plynový pedál boli poslabšie, ale keď už chytil otáčky, dalo sa s ním. Ale vďaka jeho umiestneniu menila NC smer na počkanie. Z môjho pohľadu je to výberné auto na naučenie sa (už ich je málo) vnímania zadnokolky. Vrelo odporúčam.

Nissan 350Z (2002 – 2009)

„Zetko“ je pre mňa akýsi protipól MX-5. Kus železa s kusom veľkého motora pod prednou kapotou. Už to asi chce lepšieho vodiča, ktorý vie dávať pri podraďovaní potrebné medziplyny. Vidlicový šesťvalec (VQ35DE, od roku 2007 VQ35HR s variabilným časovaním ventilov) je hrubý a hlučný motor. Silu má, ale pri dlhej ostrej jazde sa mu prehrieva olej (treba nahodiť chladič oleja a je po starostiach). Vďaka rôznym výstuhám ide o tuhé auto, ktoré z tuhosti nič nestráca ani po najazdení mnohých kilometrov.  Ale kto sa s ním zžije, ten bude mať dlho úsmev na nepríčetnom „ksichte“.

Peugeot 208 GTi (2012 - súčasnosť) a RCZ (2009 – 2015)

Malý hot-hatch s preplňovanou jednašestkou. Čo o ňom povedať? Ak ho chceš, neber ho s panoramatickou strechou (je ťažká, posúva ťažisko auta). O motore kolujú legendy (nepatrí práve k spoľahlivým) a ani posed za „prťavým“ volantom nie je najšportovejší. O chode radiacej páky radšej pomlčím. Pri normálnej jazde je dokonca 208 GTi dosť obyčajné. Ale keď ho začneš hnať na limit, smiechu sa nezdržíš. Naozaj veľmi zábavné autíčko. Len treba mať odvahu a chuť.

               Naproti tomu je bežné RCZ uvedomelé a žiaľ aj šoférsky nedocenené (hlavne ako RCZ R). Je to veľká škoda. Veľmi veľká. Stavbu má podobnú ako Audi TT. Pekne nízke a široké s kolesami v rohoch karosérie. Vpredu známa preplňovaná jednašestka (na bezpohlavný diesel rovno zabudni) s výkonom 147 kW. Vďaka stavbe karosérie toho znesie na limite naozaj veľa. Navyše, je ľahko čitateľné aj komunikatívne. Dokonca, ak by som si mal vybrať, určite radšej ako 208 GTi.

Renault Mégane R.S. (2010 – 2016)

Keď už, tak MRS vynechať (opäť) nemôžem. Myslím si, že o tretej generácii sa bude veľmi dlho rozprávať. Auto, ktoré rokmi len silnelo (preplňovaný dvojliter začal na 184 kW a 340 Nm, skončil na 202 kW a 360 Nm). Auto, ktoré si bez sedadiel Recaro a podvozku CUP ani neviem predstaviť. Je to ale aj automobil, ktorý vie na našich pseudocestách vytriasť dušu. Podvozok je slušne tvrdý. Pri jazde na našom ringu je aj na limite nervóznejší (pri brzdení kmitá zadkom) so schopnosťou prejsť v zákrute do pretáčavého šmyku. Trošku daň za konštrukčne jednoduchší podvozok. Avšak „daň“, ktorú si mnohí radi zaplatia.

SEAT Ibiza Cupra (2008 – 2017), Škoda Fabia RS (2007 – 2014) a VW Polo GTI (2009 – súčasnosť)

Takto to vyzerá, keď má veľký koncern veľa možností. Globálne budem hovoriť o variantoch s motorom 1,4 TSI (v Ibize aj Pole ho nedávno nahradil motor 1,8 TSI). Technicky zložitý štvorvalec (preplňovaný kompresorom aj turbodúchadlom) ponúka výkon 132 kW. Nepatrí medzi bezchybné, ale pri častom menení oleja a dôslednom servise vydrží. Na rýchlejšie jazdenie však plne postačuje. Slabším miestom (pre mnohých) je (len) kombinácia so „suchou“ sedemstupňovou DSG prevodovkou. Možno aj práve kvôli nej sa mnohí na trojicu pozerali cez prsty. Príjemné však je, že Fabia ponúkala päťdverovú karosériu a dokonca aj kombi. Inak je výber vecou vkusu.

Čo ešte na záver?

Nakoniec som si nechal ešte pár alternatív, ktorých je buď málo alebo je o ne len okrajový záujem. Ako napríklad o Hyundai Genesis Coupe (2008 – 2016). Nie je ideálne ani dokonalé, avšak to môže byť pre niekoho terno.

Mazda 3MPS (2008 – 2013), medzigeneračne pribrala, aj keď totožný motor prešiel optimalizáciou, podobne ako prevodovka. Medzigeneračne aj menej ťahá za volant a žiaľ má znížené maximum krútiaceho momentu nielen na prvých dvoch ale aj na treťom prevodovom stupni.

Podobne sa nepresadil silný Opel Astra OPC (2009 – 2015). Motor síce ponúkal až 206 kW a 400 Nm, dynamiku však ničili dlhé prevody a vyššia hmotnosť.

Mini JCW (2006 – 2013) generácie R56 je štýlové auto, ktoré v rukách správneho vodiča vie robiť veľmi veľké divy. Malé, obratné, ale aj nepokojné, nervózne a pri nešetrnom zaobchádzaní vie jazdiť aj zadkom dopredu.

To SEAT Leon Cupra (1P, 2005 – 2012) so 177 kW je oproti JCW baránok. Keďže je však aj LCR, takže viac v budúcom pokračovaní.

Nakoniec som si nechal auto trošku mimo všetkého - Subaru Impreza WRX (2000 – 2007). Jediná poriadna štvorkolka vo výbere. Vpredu umiestnený preplňovaný boxer má so správnym výfukom neskutočne sexy zvuk. Ale aj isté jazdné obmedzenia. Motor je kompletne celý pred prednou nápravou. Pri normálnej jazde je Impreza vcelku nedotáčavá, preto potrebuje „odvážne“ zaobchádzanie.


GALÉRIA - 36 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ