10 šoférskych áut: Part č.1 do 5 000 €

Vlastniť bežné, komerčné, rodinné a vyslovene praktické auto má svoje logické opodstatnenie. Naproti tomu je vlastnenie tzv. zábavného či šoférsky zaujímavého autá častokrát čistým mrhaním peňazí. Ale čo už keď musíš a serpentíny a krásne čistý asfalt toľko lákajú. Aj rôzne slalomy nie sú na zahodenie. Práve na nich sa mnohí, aj začiatočníci, naučia poriadne krútiť volantom a byť správne „jemný“ na trojicu pedálov. Všetko toto je ale podmienené správnym kusom auta – a nemyslím tým Octaviu TDI. Preto som si otvoril niekoľko bazárových stránok a pozrel sa, čo by sa teoreticky na našom malom Slovensku dalo rozumné zohnať. V prvej časti som sa zameral na autá do 5 000 €. Je to síce relatívne málo peňazí, ale sem-tam aj motyka vystrelí a dajú sa nájsť rozumné kúsky.

Citroën Saxo VTS (1996 – 2003)

Malé, chutné a hlavne ľahučké. S pohotovostnou hmotnosťou hlboko pod jednu tonu má predpoklady na ľahké zdolávanie zákrut aj slalomových kužeľov. Predpoklady výrazne podporil motor s objemom 1,6 litra (kódové označenie TU5JP4). Ponúkal 88 kW, no nebol problém z neho dostať ľahkými zásahmi aj viac. Ak sa do tohto „prcka“ zaľúbite, nie je žiadnym umením naňho zohnať množstvo „performance“ dielcov. Istou nevýhodou je, že kvalitných kusov nieto, takže s výberom sa netreba unáhliť.

Ford Fiesta ST (2002 – 2008)

Ford vždy vedel aj vie ako sa robia zábavné autá. Ford je navyše pre mňa synonymom kvalitného a odladeného podvozka, aj keď práve u Fiesty neprekvitá extra konštrukciou. Vpredu McPherson, vzadu vlečená náprava. Nič to ale neuberá na tom, že dvojliter ju vie aj vďaka výkonu 110 kW poriadne popreháňať. Stačí vymeniť volant za viac odsadený (volant má len výškové nastavenie) a jazdiť.

Honda Civic VTi (1995 – 2000)

Legendárna šiesta generácia ponúkala nielen pekne široký výber karosárskych variantov, ale hlavne verziu VTi (mala ju aj piata, ale šestka sa mi páči viac). Vysokootáčkový štvorvalec (B16A2) pri dobrej starostlivosti vedel prežiť karosériu. Žiaľ, Civic vtedajšej generácie nemal práve najlepšiu protikoróznu ochranu. Ale keď sa ručička otáčkomera blížila k číslici 8 (vraj s úpravami vedel vytočiť aj viac ako 9), hneď si človek povie, že za investíciu stojí. Naviac – vpredu aj vzadu má lichobežníkové zavesenie, čo je oproti európskej konkurencii veľká výhoda.

Mazda MX-5 NA (1989 – 1997)

Niekde ju poznajú pod označením Miata. Opäť jedno z tých áut, ktoré na vyčarovanie úsmevu nepotrebujú „milión“ kilowattov. Stačí nízka hmotnosť (pod tonu), správne umiestnený motor (za prednou nápravou) a pohon kolies zadnej nápravy. Jednoduché, o to viac účelné. Pod prednou kapotou sa osádzala jednašestka alebo jednaosmička. Lenže. Ide už o ozaj starší kúsok s pofidérnou protikoróznou ochranou, len s plátennou strechou. A zohnať kúsok s klimatizáciou je doslova hľadanie ihly v kope sena. Mne sa ale kvôli kompaktným rozmerom a štýlu veľmi páči. Okrem toho, môže naučiť majiteľa aj drifterskému umeniu.

Mazda MX-5 NB (1998 – 2005)

Do výberu sa nám zmestí aj druhá generácia. Oproti prvej však druhá jemne pribrala, takže sa hmotnostne prehupla cez tonu, koncepcia ale našťastie zostala zachovaná. Aj objemy motorov. Síce sa mi až tak nepáči ako NA, ponúka veľmi veľa zábavy. Opäť platí – za ďalšie investície do správnych dielov sa z nej vie stať viac ako slušné jazdecké náradie.

Nissan Primera GT (1996 – 2002)

Prekvapenie? Len pre nezanietených. Aj keď by fanatici preferovali skôr ľahšiu staršiu P10 (ale zohnať naozaj nehrdzavý a „nevyjazdený“ kúsok je ozajstný problém), zameriam sa na P11, ktorá by sa ešte niekde našla. Jej čaro je ukryté v zadnej náprave vedenej scott rusellom – zjednodušene povedané uloženie, ktoré udržiavalo kolesá voči ceste vždy v priamom uhle bez ohľadu na naklonenie karosérie. Aby toho nebolo málo, Primeru GT poháňal dvojliter SR20DE, ktorý ponúka nespočetne veľa možností úprav. Bez problémov zvládol aj preplňovanie alebo, čo sa mi páči viac, swap za SR20VE, čo je japonský motor s variabilným časovaním aj zdvihom ventilov s výkonom až 152 kW.

Peugeot 106 GTi/Rallye (1991 – 2003)

V podstate ide o technické dvojča Citroënu Saxo VTS. Avšak, Peugeot si predsa len nechával viac exkluzivity pre seba. Okrem slušne vybavenej verzie GTi ponúkal aj oholenú Rallye, ktorú v Phase I. poháňala jednatrojka, v Phase II. Ale jednašestka ktorá s 825 kg znamenala len jedno – sadnúť a blázniť sa. Ale ako to na svete chodí, zohnať normálne kusy vyžaduje dlhé hľadanie a neraz aj investíciu presahujúcu 5 000 €.

Peugeot 306 GTi-6/Rallye (1993 – 2002)

Peugeot tiež vedel (a našťastie sa pomaly k tomu vracia) produkovať slušne bláznivé autá. Zámerne sa však sústreďujem na verzie s označením GTi-6 resp. Rallye, ktoré mali pod prednou kapotou dvojliter s označením XU10J4RS a výkonom 123 kW (verzia S16 mala slabší motor). Čaro auta je ukryté v tom, že je šialené. Zadná náprava bola osadená na gumových „kockách“ ktoré v zákrutách pomáhali nápravu „natáčať“. Super vec, ale bez nej to išlo lepšie. K tomu sa pridala šesťstupňová prevodovka s extrémne krátkymi prvými štyrmi prevodmi. Verzia Rallye nemala nič (ani ABS), len posilňovač riadenia.

 

Renault Clio 2.0 Renault Sport (1998 – 2006)

Renault Sport, kto by ho v súčasnosti nepoznal? Clio mnohí považujú za „drtiča“ zákrut. A pojem Renault Sport (R.S.) práve začal s touto generáciou (predchádzajúca dala svetu Clio Williams). Ak by ste si ho nevedeli predstaviť, tak je to presne tá, ktorá mala aj verziu V6 s motorom vzadu. Šialenosť a krása zároveň. Je to ale žiaľ aj auto, ktoré je v našom limite „ltt“. Zväčša sa zmestí so slabším dvojlitrom dávajúci výkon 127 kW. Neskôr (po roku 2004) prišiel F4R 738 s 132 kW. Až na trošku čudný posed (sedí sa dosť vysoko) a gumové radenie ide o veľmi vydarené auto.

Suzuki Swift Sport (2004 – 2010)

Abecedne na konci je benjamín, malý utajenec či neobjavenec. Swift Sport s jednašestkou (M16A) pod prednou kapotou je auto, ktorá zväčša nebýva v prvotnom hľadáčiku. Je to ale škoda. Sport má nielen točivý motor s výkonom 92 kW (motor má kované piesty a kompresný pomer 11,1:1), krátku päťstupňovú prevodovku a hmotnosť jemne presahujúcu tonu. Čo viac chcieť? Tým, že ho mnohí nepoznajú (alebo neuznávajú) sa dajú zohnať exempláre v našom finančnom rozsahu s relatívne nízkym kilometrovým nájazdom vo veľmi slušnej výbave.


GALÉRIA - 11 obrázkov

1 KOMENTÁR

  1. Vilo Malina| 18.04.2017 10:56

    som si pekne zaspominal pri tomto zozname a asi by sme si o tychto autach celkom pokecali 3 z tejto desiatky som nejaku dobu nadsene vlastnil

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ