10 sedanov s nadčasovým štýlom za 15 000 €

Samuraj – Honda Legend (KB1, 2004 – 2012)

Štvrtá generácia veľkej Hondy bola poslednou, ktorá sa predávala aj v Európe. Skončila v roku 2010, pretože bol o ňu malý záujem a tiež ju začali tlačiť emisné predpisy. Ako si to vysvetliť? V ponuke bola len s benzínovým šesťvalcom (3,5 l, resp. 3,7 l po facelifte), ktorý poháňal cez päťstupňový automat všetky kolesá. Systém SH-AWD je jedným z najpokrokovejších na svoju éru, čím sa výborne vybavený Legend radí k autám pre fajnšmekrov. Ponuka áut na trhu je naozaj skromná, a to ešte musíte odfiltrovať bláznov, ktorí auto spotvoril prestavbou na LPG.

Retro – Jaguar S-Type (X200, 1999 – 2007)

Dá sa povedať, že S-Type naplno ukázal krízu dizajnu Jaguaru na prelome tisícročí. Tvary inšpirované modelom Mk. II, za príplatok aj so skákajúcou mačkou na kapote, však s odstupom času pôsobia celkom štýlovo. Auto bolo postavené na málo rozšírenej platforme Fordu DEW (Ford Thunderbird, Lincoln LS), ktorú vyvíjal aj Jaguar. Do faceliftu v roku 2002 mal S-Type biednu kvalitu aj príšerný interiér, podľa očakávaní nevyniká ani v spoľahlivosti. Všeobecne odporúčaným motorom je 4.2 V8, ktorý sa montoval aj do verzie R mechanicky preplňovaný kompresorom Eaton.

Mafia – Chrysler 300C (2004 – 2010, do 2014 ako Lancia Thema)

Dramaticky štylizovaný Chrysler nemožno úplne brať ako americkú rárohu, jeho základom je totiž trieda E od Mercedesu. Odtiaľ pochádza tiež trojlitrový diesel, ktorý je rozumnou voľbou. Omnoho lepší pocit však navodí osemvalec Hemi s objemom 5,7 alebo 6,1 litra. Druhý spomenutý vo verzii SRT je však veľkou raritou. V roku 2011 prešiel Chrysler pod Talianov a v Európe sa ďalej predával ako Lancia s novými motormi (už bez V8) a príjemnejším interiérom. Bonus: 300C bol celkom obľúbeným základom na strech-limuzíny, v Nemecku je ich na predaj celkom dosť.

Elegán – Lexus GS (S190, 2005 – 2011)

Jednoduché tvary tretej generácie GS z neho robia nadčasovú klasiku. Vynikajúci je tiež interiér, ktorého ozvučenie Mark Levinson považujem za vrchol továrensky dodávaného automobilového high-endu aj po viac ako desiatich rokoch. Najmenej ponúkanou verziou na trhu je presne tá, ktorú je najlepšie zobrať – benzínový osemvalec. Hybrid je tiež fajn, ale akumulátory zaberú dosť veľkú časť kufra a šesťvalec je skôr pre nenáročných. Všetky tri však majú jedno spoločné – veľmi dobrú spoľahlivosť.

Matrix – Cadillac CTS (2007 – 2014)

Hoci sa v Matrixe predviedla prvá generácia CTS, omnoho lepšie vyzerá druhá, s ktorou chcel Cadillac dobyť Európu. Dokonca pre z nej odvodil aj kombi a vyvýjal pre ňu 2,9-litrový dieselový motor. Ten sa však realitou nestal a tak je jedinou primerane dostupnou verziou priamovstrekový šesťvalec s objemom 3,6 litra. Áno, je tu ešte brutálne V s mechanicky preplňovaným osemvalcom 6.2, ale keď nemám prekročiť rozpočet... Ani bežné CTS však nejazdí zle, interiér s výsuvným centrálnym displejom vyzerá celkom k svetu, nesmiete však zabudnúť, že v Amerike platí viac tlačidiel = viac funkcií. A ako hovorí pán Murphy, čo sa môže pokaziť, to sa obvykle aj pokazí...

Pilot – Saab 9-5 (YS3G, 2010 – 2011)

Určite najvzácnejšie auto z výberu (spolu vyrobených len 11 280 kusov), ale vedieť pilotovať lietadlo je len pre vyvolených, tak prečo nie? Saab bol povestný svojou nekonvenčnosťou a špecifickým štýlom interiéru, ktorý čerpá inšpirácie v kokpitoch lietadiel. To druhé poslednému autu tejto značky zostalo, technicky však išlo, podobne ako pri ďalších modeloch, o Opel. Insigniu, aby som bol presný. Preto odporúčam, berte ho aký je a nesnažte sa ho porovnávať s väčšinou áut v tomto článku. Ak vám to rozpočet dovolí, nájdite si pekný kúsok s preplňovaným šesťvalcom a užívajte si to pohodlie. A keby ste náhodou niekde zbadali kombi, tak ide o jedno z 33 predsériových áut.

Umelec – Citroën C6 (2005 – 2012)

Vlajková loď od Citroënu, to vždy zaváňalo niečím výnimočným. Model C6 je posledným, ktorý potvrdzuje tento status. Čo od toho očakávať? Výnimočný komfort s hydraulickým odpružením, výnimočný dizajn s dovnútra zaobleným zadným oknom, výnimočnú techniku s natáčacími svetlami a mnohými inými čačkami, ktoré vytvárajú obrovský priestor na to, aby sa vždy našlo niečo, čo nebude fungovať. Čo sa týka motorov, šesťvalec s automatom je jasnou voľbou, pri tom neveľkom výbere na trhu zrejme naftový. Väčšina z 23 400 áut vyšla z továrne s dieselom.

Dizajnér – BMW 5 (E60, 2003 – 2007)

Toto auto podľa mňa nikdy nezostarne. Piata generácia radu 5 je vrcholom Chrisa Banglea ako šéfa dizajnu v BMW. Rovnako nadčasovo pôsobí aj minimalistický interiér, s prvou verziou iDrive sa však treba naučiť žiť. Azda najširší výber verzií v tomto zozname pretriedim veľmi rýchlo: všetko štvorvalcové a naftové preč (azda najbežnejšou verziou je 530d xDrive, čo nie je zlé, ale podmienku štýlu to u mňa nespĺňa). Primeraný šesťvalec sa začína na 530i, preplňovaný 535i vie narobiť starosti, osemvalce sú fajn, desaťvalcovú beštiu M5 s robotizovanou prevodovkou SMG nezmestíte do rozpočtu, navyše je veľmi háklivá na servis.

Módna ikona – Lancia Thesis (Type 841, 2001 – 2009)

Pri tomto aute zmeníte šatník na Armani, Gucci a všetko ostatné, čo znie aspoň trošku Taliansky. Výstrednosť a elegancia spolu ladia na jednotku. Na svojej poslednej vlajkovej lodi si Lancia dala skutočne záležať, no nepomohlo a vzniklo len 16 000 kusov. Vizuálna stránka Thesisu je viac ako jedinečná, to platí aj pre kokpit. Bokom nezostala ani technika, Thesis má vlastnú platformu a adaptívne tlmiče. Vraj väčšinou funguje dobre, ale nechcem vedieť, kto je to schopný opraviť pri poruche. Pri motoroch má Lancia obrovské plus za absenciu štvorvalcov, motory V6 sú od Alfy Romeo. Pri benzínoch sú však celkom bežné prestavby na LPG, grrr...

Veľký šéf – Mercedes-Benz CLS (C219, 2004 – 2010)

Auto, ktoré zlialo svet limuzín a kupé do nového trhového segmentu. Prvé CLS má doteraz moje najväčšie sympatie spomedzi všetkých Mercedesov za ostatných 25 rokov. Podobné spojenie elegancie a športovosti sa len tak nevidí, aj keď viem, že športová elegancia je vlastne hovadina. Nevadí. Okrem štýlu tu zaujme aj celkom odolná technika, teda okrem elektrohydraulicky ovládaných bŕzd a vzduchového odpruženia. Z motorov, ak obligátne vynechám diesel a vylúčim veľmi drahé AMG, tak by som bral osemvalcovú „päťstovku“. Pretože štýl si zaslúži aj správny zvuk.


GALÉRIA - 31 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ