10 najuletenejšich pretekových špeciálov

Športové kupé, sedan, hatchback, to je bežný mainstream toho, s čím sa jazdí na okruhoch či rely. Preto ak potrebujete zaujať, pretekové kombi môže byť zaujímavou voľbou. Alebo skúste superšportové auto vyhnať na najdrsnejšiu rely sveta, ideálne ju rovno aj vyhrať, všetko mám. Ale poďme pekne po poriadku...

10. Honda Civic Tourer

Opakovaný vtip už nie je vtipom, preto som marketingové cvičenie Hondy zo sezóny 2014 zaradil na poslednú priečku. Gordon Shedden a Matt Neal s ním pár podujatí povyhrávali, v celkovom hodnotení BTCC to však stačilo len na tretie miesto pre prvého spomenutého pilota.

9. Subaru Levorg GT

Túto japonskú značku máme zafixovanú na rely s elegantnou Imprezou STI. Konštanty však už niekoľko rokov celkom neplatia a v britskom šampionáte od roku 2016 bojuje nadupaný Levorg tímu BMR. Okrem dvojlitrového preplňovaného boxera má odo mňa plus aj za pohon zadných kolies, so šiestimi víťazstvami je už teraz najúspešnejším kombi.

8. Mercedes-Benz 300SEL 6.8 „Rote sau“

Pred nejakými 50 rokmi v motoršporte platilo, že silnejší motor vyrieši všetko. Tak sa do pretekov mohol postaviť aj vrchol luxusu od Mercedesu a predchodca triedy S, ktorý všetkých vyfliaskal už na váhe (alebo skôr oni jeho). Žralo to benzín, pneumatiky, ale aj súperov a tak na 24-hodinovke v Spa v roku 1971 došlo do cieľa toto historicky prvé AMG s výkonom 313 kW na druhom mieste.

7. Hummer H3

Na Rely Dakar treba poriadny off-road, preto ho v ostatných rokoch valcujú transformované SUV s pohonom jednej nápravy. Inak to nebolo ani v prípade tohto Hummeru, ktorý postavil Robby Gordon s podporou GM – rúrkový rám a na ňom laminátová karoséria sťa americká legenda, v strede uložený motor V8 poháňa len zadné kolesá. V roku 2009 dosiahol Gordon svoj najlepší výsledok 3. miesto.

6. Dacia Logan, Duster a Lodgy

Pri siluetách ešte zostanem. Na svete azda nie je menej športová automobilka ako práve rumunská Dacia. Napriek tomu do jej modernej histórie patria aj okruhové špeciály. A keďže si neviem vybrať, ktorý je uletenejší, dávam sem všetky tri: Duster a Lodgy s motorom V6 pre ľadovú Andros Trophy (2010 – 2012) aj šesťvalcový Logan na báze Solution-F pre škandinávsky šampionát (2013 – 2016).

5. Porsche 953 a 959

Vidieť Porsche na rely nie je úplne nezvyčajné, veď športové autá majú vlastnú kategóriu R GT. No v polovici osemdesiatych rokov sa v Stuttgarte rozhodli poslať 911 s pohonom všetkých kolies (oficiálne označenie 953) a o rok neskôr aj ešte lepšie 959 rovno na brutálnu Rely Paríž-Dakar. A René Metge v roku 1984 hneď aj vyhral a svoj výkon zopakoval v roku 1986.

4. Toyota C-HR Racing

A teraz v obrátenom garde. Toyota sa rozhodla nominovať svoj crossover na okruhové preteky. Homologizovaný je v triede SP2T (motor 1.6 Turbo) a minulý rok na 24-hodinovke na Nürburgringu došiel na 84. celkovo a treťom mieste vo svojej kategórii za Hyundaiom Veloster či Mini.

3. VW Tarek

Koncept W12 mohol byť jedným z najkrajších superáut všetkých čias, keby ho Volkswagen poslal do výroby. Lenže im zostala len karoséria od ItalDesignu a tú po pár úpravách radšej poslali na Rely Dakar. Zadné kolesá poháňal motor 1.9 TDI, čo bolo v roku 2003 prislabé na konkurenciu najmä na rýchlych púštnych etapách. V roku 2004 už radšej prišiel silnejší Touareg.

2. Toyota Prius

Komu by C-HR neprišlo dosť bizarné, pre toho tu mám od Toyoty pretekovú verziu skutočného antišportovca – Priusu. Na to, aby robil vietor medzi „gé-té-trojkami“ v nižšej kategórii GT300 japonského šampionátu SuperGT však vymenil anemický štvorvalec za 3,4-litrový RV8-K, hybrid mu zostal takmer rovnaký. Predchádzajúca generácia pretekala už od roku 2012.

1. Volvo 850

Hlavná inšpirácia článku a zároveň legenda medzi pretekovými bizarnosťami. Vznikla tak trochu náhodou, keď Volvo zadalo vývoj pretekového 850 Steffansson Automotive a k dispozícii nemalo sedany, len kombi. Samozrejme na marketingu sa toho chytili a s Tomom Walkinshawom to dotiahli do konca. Auto odjazdilo sezónu 1994 s dvojicou Jan Lammers a Ryckard Rydell, najlepším výsledkom bolo piate miesto. Napriek tomu bolo o pozornosť postarané.

Bonus: Tesla Model S

Po elektrických formuliach sa tento trendový pohon chystá dobyť ďalšiu disciplínu. Ešte v roku 2017 sa spustí seriál Electric GT, kde sa po okruhoch budú naháňať modifikované Tesly Model S P100D.


GALÉRIA - 61 obrázkov

0 KOMENTÁROV

Napísať komentár môže len registrovaný užívateľ